'Kaupunki' sanan väärinkäyttö on lopetettava!

Nykyään Suomessa mikä tahansa kunta saa käyttää itsestään nimitystä 'kaupunki' niin halutessaan. Tämä käytäntö on ehkä ollut mielekäs silloin kun kunta koostui vielä yhdestä, selvästi ympäristöstään erottuvasta, enemmän tai vähemmän kaupunkimaisesta taajamasta. Mutta nykyisten ja tulevien kuntaliitosten myötä Suomeen muodostuu useita sellaisia kuntia, joissa on useita tällaisia kaupunkimaisia taajamia!

Esimerkiksi Akaan 'kaupunki' ei ole mikään kaupunki, vaan se on kunta (joka käyttää itsestään nimitystä kaupunki), jonka alueella on kaksi suht kaupunkimaista taajamaa, Toijala ja Viiala!

Toinen esimerkki tällaisesta ei niin kaupunkimaisesta kaupungista on uusi uljas Salon "kaupunki", joka muodostuu vuonna 2009 kun nykyinen Salon kaupunki ja sen 9 naapurikuntaa yhdistyvät. Tämän uuden Salon "kaupungin" väkiluku tulee olemaan n. 50 000, mutta silti noin puolet sen asukkaista asuu muualla kuin itse kaupungissa (eli Salossa)!

'Kaupunki' sanan väärinkäyttö on harhaanjohtavaa. Ihminen olettaa saapuvansa kaupunkiin, mutta päätyykin vain pieneen kyläpahaseen! Vaikka kuinka Pudasjärvestä käyttäisi sanaa 'kaupunki', se ei silti muutu yhtään sen kaupunkimaisemmaksi!

Vaadimme, että 'kaupunki' sanan väärinkäyttö tulee lopettaa, ja sille tulee palauttaa se asema ja merkitys, mikä sillä on ollut. Kaupunki tarkoittaa ympäröivästä maaseudusta selvästi erottuvaa, tiivistä asutuskeskittymää!

Vaadimme, että Suomeen otetaan käyttöön Ruotsin mallin mukainen systeemi, missä sanalla 'kaupunki' viitataan kunnan keskukseen (tai keskuksiin, jos niitä on useita, jos ne tai joku niistä on tarpeeksi kaupunkimainen), eikä itse kuntaan!

Kunnes tämä saavutetaan, boikotoimme sanaa 'kaupunki' aina sellaisissa yhteyksissä, kun sen käyttäminen on aiheetonta. Käytämme esimerkiksi tulevasta Salon "kaupungista" vastedes nimitystä Salon kunta!