Tupakointi sallittava Helsingin kaupungilla tauoilla ja kellokorttilla omalla ajalla

Janzku

#26 Espoon tapa toimia

24.08.2010 09:22

SAVUTON ESPOO TARKOITTAA:
1. Tupakointi on kielletty tupakkalain mukaisesti kunnan omistamissa ja hallinnoimissa sisätiloissa
2. Tupakointi on tupakkalain mukaan kielletty päiväkotien, oppilaitosten ja nuorten harrastetiloissa ja niiden yhteydessä olevilla pihoilla ja ulkoalueilla eikä sinne ole järjestetty tupakointipaikkoja
3. Mahdolliset aikuisten käyttämät tupakointipaikat on sijoitettu vähemmän näkyvästi ulos niin, ettei tupakansavu pääse kulkeutumaan ulkoa savuttomiin sisätiloihin
4. Urheilupaikkojen katsomoissa ei tupakoida
5. Virallisten taukojen ulkopuolella työaikana tapahtuvaa tupakointia ei lasketa työajaksi
6. Tupakkatuotteita ei myydä kunnan omistamissa ja hallinnoimissa tiloissa
7. Kunnan edustus- ja muut tilaisuudet ovat savuttomia
8. Edellisten lisäksi tuetaan tupakoivaa henkilökuntaa lopettamaan tupakointi

Jospa Helsingissäkin olisi ollut edes jollain sen verran järkeä, että olisi toimittu samoin. Tämä täydellinen kielto pakottaa pikku hiljaa kaikki tupakoitsijat pois kaupungilta tai sitten lopettamaan polttamisen. Ainakin itselleni neljä tuntia ilman tupakkaa on turhan pitkä aika.

Harri Eerikäinen

#27 Avoin kirje kaupunginjohtajalle

27.08.2010 14:17

Laitoin tänään menemään tuollaisen sähköpostilla Pajuselle ja omaan blogiini.

Ilmarinen

#28 Eduskunnan oikeusasiamies

30.08.2010 22:17

Ehdotan että kaikki halukkaat tekevät Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksen 21.6.2010  antaman virheellisen/valheellisen ohjeen takia valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Eduskunnan oikeusasiamieshän on jo vuonna 2003 ilmoittanut erään toisen kunnan samantyyppisen toiminnan olevan lainvastaista (890/2003). Kyseinen päätös perusteluineen ja lainkohtineen on luettavissa täältä: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.32/1283193992_41849&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

Lisäksi tulee väistämättä mieleen se, että onko moinen henkilön itsemääräämisoikeuteen puuttuva toiminta jopa perustuslain vastaista.

Kannattaa myös lukea Helsingin kaupunginhallituksen mietinnöt 24.5.2010. Löytyy täältä, sivulta 15 mielenkiintoista luettavaa:

#29 Re: Heken ohjeistus ei vastaa kaupunginvaltuuston päätöstä

02.09.2010 11:23

#21: Janzku - Heken ohjeistus ei vastaa kaupunginvaltuuston päätöstä

Työaikalaki määrittelee vain lepoajan minimin ja tarkemmin asiasta sovitaan työehtosopimuksissa. Eli myös minun mielestäni kahvitauolla pitäisi voida tupakoida. Aion lähettää asiasta tarkennuspyynnön suoraan Halla-aholle itselleen.

Vaikuttaisi siltä, että henkilöstökeskuksen ohje on tehty kaupunginhallituksen päätösehdotuksen pohjalta, eikä valtuuston päätöksen.

Nuori ja väsynyt

#30 Sinne meni työtehot

02.09.2010 14:00

Olen nuori, vähän alle kolmekymppinen ihminen ja koko kaupungin työurani ajan ollut ahkera, kehittämishaluinen ja tehokas työntekijä. Olen saanut sekä esimieheltäni että kollegoiltani hyvää palautetta työstäni ja olen kokenut itseni arvostetuksi ja tarpeelliseksi jäseneksi työyhteisössäni. Olen myös aina arvostanut työpaikkaani ehkä maailman turvallisimmalla työnantajalla.

Nyt -tupakointikiellon jälkeen- asia on muuttunut.

Kiinnostus olla hyvä työntekijä on tipotiessään. Kun kerran työnantaja ei jousta, en jousta minäkään. Kun päivä on minuutilleen täysi, poistun työpaikalta vaikka mikä tehtävä olisi kesken. Työteho on huomattavasti laskenut.

TES:in mukaan työpäivään kuuluu 30 minuutin mittainen lepoaika ja missään ei mainita, että se olisi käytettävä yhteen putkeen. Näin ollen olen luopunut entisistä lounastauoista työkaverini kanssa ja hotkin vaan mahdollisimman nopean ruoan, jotta säästän lepoaikaani tupakointiin. Järkevää touhua, eikö? Mutta eipähän kukaan pääse valittamaan että rikkoisin kieltoa. Sen noudattamistahan esimiesten on nyt ehdottoman tarkasti valvottava, vaikka tehottomien työntekijöiden touhuihin ei ole koskaan puututtu..

Olen vuosia seurannut vierestä miten esimiehet tuskailevat työntekijöiden kanssa, jotka eivät halua/pysty/kykene tekemään tehokkaasti tai jopa ollenkaan heiltä odotettuja työtehtäviä (johtuen siis ihan muista syistä kuin tupakoinnista). Näille työntekijöille ei kuitenkaan saada varoituksia annettua. Mutta annas olla kun tehokkaimmasta päästä oleva työntekijä sattuu käymään tupakalla, niin johan on varoitus tulossa! Eikö tarkoitus kuitenkin ainakin joskus ole ollut, että valvotaan töiden tulevan tehdyksi, eikä sitä kuinka monta minuuttia työpäivästä käytetään liikahtamatta työpisteestä?

Ja se Heken ohjehan on väkisinkin valtuuston päätöksen vastainen! Onnekseni huomasin, että Harri Eerikäinen oli jo laittanut asiasta viestiä eteenpäin kaupunginjohtajalle. Kiitos Harri siitä! Odottelen innolla miten asia etenee. Toivottavasti saamme uuden ohjeen pikapuolin. Helpottaisi työpäivää huomattavasti kun iltapäivällä pääsisi edes sen yhden kahviröökin pössyttelemään. Nykyisin iltapäivällä ei enää edes pysty keskittymään työtehtäviin kun tuijottaa vaan kelloa ja odottaa että pääsee pois työpaikalta.

Koska kaupungin yhteinen keskustelupalstakin on poistettu käytöstä, en tiedä miten muissa kuin omassa yksikössäni kieltoa noudatetaan, mutta uskoisin sen olevan todella vaihtelevaa. Eriarvoisessa asemassa tässä ollaan väkisinkin, vaikka totaalikielto ilmeisesti nimenomaan haki sitä, että kaikilla tupakoitsijoilla virastosta riippumatta olisi yhtä tuskaista. Olisi kiva tietää kuka valvoo paljon työssään liikkuvia työntekijötä ja esim. Staran ulkotyöntekijöitä? Itse pidän nykyään visusti huolen, etten liiku talon ulkopuolisiin kokouksiin kenenkään työkaverin kanssa...

Tätäkö kaupungin johto nyt tosiaan haluaa?? Että nuoret, tehokkaat työntekijät menettävät mielenkiintonsa ja lähtevät etsimään töitä muualta? Tai että henkilöstöä potkitaan pihalle mieluummin tupakoinnin kuin tehottomuuden perusteella? Työntekijöiden keskenäinen kyttäys lisääntyy ja työhyvintointi laskee. Pistää ihmettelemään...

09.10.2010 16:56

terveysfasismi on jatkuvasti kasvava ongelma