Opintotuen sitominen indeksiin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Opintotuen sitominen indeksiin.

Entinen Humanisti itsekkin.
Vieras

#26 Re: Re: Re: Re: Re: Avoin kirje junteille

02.09.2010 04:00

#25: Drontti - Re: Re: Re: Re: Avoin kirje junteille

Sinä rupeat vertaamaan valtion julkisen terveydenhuollon palveluita ja peruskoululaitosta siihen mistä tämä alkoi siitä kun kirjoittaja aikaisemmin perusteli Humanistisen opiskelun sen "hauskuudella" että siksi pitää maksaa koska joistakin se on "hauskaa".  Tällä hauska periaaatteellahan linnanmäelle pitäisi päästä valtiontuella, valiton pitäisi kustantaa hyvinkin paljon tällä hauska periaatteella.

Peruskoulu on asia minkä jokainen suomen kansalainen saa opintotuki ei, ja valtiolle on hyötyä siitä että jokainen kansalainen käy tämän peruskoulun siitä että joku istuu valtiontukemana humanistisessatiedekunnassa ei takaa valtiolle vielä yhtään mitään vastinetta. Julkinen terveydenhuolto on myös asia minkä jokainen ihminen saa opintotuki jälleen EI! Ambulanssi tulee hakemaan niin sen hitsarin ja sorvarin kuten sen humanistinkin ihan samalla tavalla.

Ja sekö että koulutetaan ihmisiä valtaisiat määrät yli ja heidän annetaan vuodesta toiseen roikkua yliopistossa takaa että meidän suomen uskontotieteiden, kielitutkimuksen, historian ja naistutkimuksen yms. taso on korkea? Toki kourallisessa hiekkaa on paljon enemmän kiviä mutta se yksi isompi kivi sattuu huomattavsti paljon enemmän.

Mutta edelleen tuen sitominen indeksiin olisi hieno asia ihan siitä syystä että opiskelijoita ovat Toisen asteen opiskelijat , AMK opiskelijat, Teknillisen yliopiston opiskelijat ja kaikkien muide yliopistojen muutkin opiskelijat kun humanistit. Kaikkien opiskelijaryhmien pitäisi pystyä opiskelemaan täysipainoisesti lukuvuodenaikana ja käyttämään vapaa-aikansa rentoutumiseen ja lisä pänttäämiseen ettei tarvitisisi huolehtia vuokran ja laskujenmaksusta ja mitä sitä söisi.

eira kejonen
Vieras

#27 opiskelu on työtä

02.09.2010 16:20

työstä pitää maksaa palkka, jolla voi elää
olliopiskelija
Vieras

#28

02.09.2010 18:28

no kyllä voisivat edes nostaa reilusti tota tulorajaa ja sitoa opintotuet opintopisteisiin tai paikalla oloon. jotta ei tapahdu opetusministerin pelkäämää juttua eli että opiskelijat jäävät töihin. Yhtenä esimerkkinä yksi tuttu joka opiskeli sairaanhoitajaksi, joutui olemaan välillä poissa töistä ettei mene tulorajat yli. Hänen onni oli se että työnantaja oli niinkin joustava työaikojen suhteen.. Ei siinä kuitenkaan valtio mitään häviä, päinvastoin tulee vain sitä verorahaa lisää... mutta mitäpä minä tässä vaahtoan , suuremmat herrat ja rouvat on jo tehneet viisaat päätöksensä..

neljäs opiskelija
Vieras

#29 Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

02.09.2010 23:28

#15: Vieras - Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Saisit oppia säästämään vähän paremmin jos tarvitset kesätienestejä 3000€/kk pärjätäksesi yksiksesi. Opiskelijan on suht helppo löytää sellainen vuokra-asunto, jonka hän voi kustantaa opintotuella, jos tyytyy asumaan keskustan ulkopuolella tai jakamaan asunnon toisen ihmisen kanssa. Loput elämiseen tarvittavat rahat ehtii kyllä tienata kesällä. 200€ ylimääräistä/vuosi tekee 2400€. Jos tuohon vielä lisätään kolmen tukivapaan kuukauden vuokrat kämpässä jonka vuokra on arviolta 400€/kk, niin summa nousee 3600 euroon. Palkan täytyy olla todella huono jos ei sen vertaa ehdi saada kasaan kesällä.

 

Edelleen opiskelija
Vieras

#30 Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

03.09.2010 05:39

#29: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Kuka opiskelija tienaa kesän kuukausina 3000€/kk? Veikkaan että ehkä lääkiksen kandit ja viittävajaat lisensiaatit voivat tuohon summaan ehkä päästä. Mutta aikalailla sitä on huomannut että ne kesän tienistit menee siihen vuokraan ja jukseviin kustannuksiin ja ehkä niistä kesän lopulla maksettavista lomarahoista jää jotain käteen ja niilläkin pitää hankkia taas tulevan talven vaatteita ja opiskelutarvikkeita.

Sitten tullaan tärkeään seikkaan: Miksi opiskelijan pitää tyytyä asumaan jonkun toisen kanssa? Miksi opiskelijan pitää tyytyä asumaan huonommin kun meidän suomen alkoholistien ja päihdeongelmasiten joille on saatu järjestettyä yksiöitä kyllä. Opiskelijat asuvat suomessa monilla paikkakunnilla mitä huonoimmissa asumuksissa. Toisille soluelämä ja kämppis elämä sopii ja monet haluaa niin koska eivät osaa olla yksin mutta entäs me jotka nautimme omasta rauhasta jolloin voi keskittyä siihen opiskeluunkin paremmin.

Missähän Neljäs opiskelija mahtaa asua? Pohjoisessa vai etelässä? Vuokratasot ovat villejä eri kaupungeissa. Ja se että asustaa kaupungin keskustassa monesti tarkoittaa myös sitä että pääsee kävellen kaikkiin tarvitsemiinsa palveluihin kuten sinne kouluun joten ei tarvitse muita kulkuvälineitä tai maksaa julkisesta liikenteestä. Koulut muutenkin tuppaa olemaan kaupunkipainotteisesti. Mukava olisi asustaa suht lähellä omaa opinahjoaan niin ei kulu päivästä aikaa matkustelemiseen koulun ja kodin välillä.

 

neljäs opiskelija
Vieras

#31 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

03.09.2010 18:56

#30: Edelleen opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

En ole sanonutkaan että pitäisi tienata se 3000€/kk. Jos kaikki kesän tienestit menevät kesän vuokraan ynnä muuhun, niin on kyllä elämäntyylin muutoksen paikka. Hyvä talvitakki kestää ainakin viisi vuotta. Asun Turussa, eli siis etelässä. Asumistukeahan saa enemmän niissä kunnissa joissa asuminen on kalliimpaa. Eihän julkisista tarvitse maksaa kuin parikymppiä kuussa, mikä ei ole kyllä paljon. Se on kyllä laiskuutta jos ei jaksa ajaa bussilla 15-30 minuuttia kouluun, jos tämä on ainut tapa löytää itselleen sopivan hintainen kämppä.

Opiskelijaelämä on väliaikaista ja sen tarkoituksena on valmistua ammattiin. Työttömällä ei ole muita vaihtoehtoja kuin löytää työ ja siinä voi kestää pitkäkin aika. Samat edut koskevat sitten myös niitä entisiä opiskelijoita jos he itse vaikkapa valmistumisen jälkeen joutuvat työttömiksi. Joten miksi työttömät ja opiskelijat pitäisi laittaa samalle viivalle?

Vieras
Vieras

#32 Re: Re: Re: Re: Avoin kirje junteille

06.09.2010 17:00

#23: Vieras - Re: Re: Re: Avoin kirje junteille

No näitä saavutuksiahan löytyy vaikka millä mitalla. Pitää vaan ottaa pää pois omasta takapuolesta että ne näkee. Esimerkiksi kustantajia, suurlähettiläitä, toimittajia, kirjailijoita, professoreita ja muita osaajia valmistuu koko ajan humanistisesta tiedekunnasta. Suuria nimiäkin löytyy, vai sanooko esim. nimi Matti Klinge mitään?

Vieras
Vieras

#33 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

06.09.2010 17:08

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Niin siis asumislisää voi saada korkeintaan 201 euroa, riippumatta siitä missä asuu. Mistä saat Helsingissä/espoossa/Vantaalla sen hintaisen yksiön tai edes solun kaksiosta puhumattakaan?

Opiskeljaelämä on väliaikaista (niin on usein työttömyyskin), mutta ottaisitko itse lainaa, jos et tietäisi YHTÄÄN työöllistymistilaanteestasi viiden vuoden kuluttua. Osa-aikaisessa ja määräaikaisessa työsuhteessa on sitten kiva maksella velkoja takaisin - siis jos niitä töitä on. Tämä on ollut jo pitkään tilanne Suomen työmarkkinoilla.

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

06.09.2010 19:02


neljäs opiskelija
Vieras

#35 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

06.09.2010 21:26

#33: Vieras - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella 

 

Turha puhua pelkästään siitä asumislisästä kun sen päälle tulee vielä opintoraha. Et ehkä ymmärtänyt pointtiani; en ole sitä mieltä että opiskelijan pitäisi ottaa lainaakaan, vaan säästää kesän aikana mahdollisimman paljon ja myös ennen opiskelua, mikäli välivuosi sattuu omalle kohdalle. Säästämisessä on kyse elämäntyylistä. Kaikille ei myöskään ole ihan mahdoton ajatus tehdä opiskelun aikana töitä vaikkapa 10 h/viikko ja silti valmistua 5-6 vuodessa.
elämä on
Vieras

#36 Sossusta tienaa eniten

07.09.2010 09:34

Opintojahan voi nykyään suorittaa ansiosidonnaisella, mutta mielestäni kaikkien opiskelijoiden pitäisi saada vähintään saman verran kuin työttömienkin. Suurin osa opiskelijoista kuitenkin opiskelee työtä varten, ja kulut ovat suuremmat kuin työttömillä, koska työttömät eivät tarvitse esim. koulutarvikkeita, kuten kirjoja yms. Ehkäpä suurempi opintotuki houkuttaisi muutenkin ihmisiä opiskelemaan ja tekemään jotain elämälleen, mutta kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa lähteä sille tielle. Sitten syrjäydytään kotona ja viina vie.

Se on muuten jännä juttu miten viimeinen yhteiskunnan tarjoama tukimuoto tarjoaa ylivoimaisesti enemmän tukea kuin työkkärin peruspäiväraha tai kelan opintotuki. 417e ja risat käyttörahaa per kk, sossu maksaa vuokran, sähkön, terveydenhuollon, lääkkeet.. Mitä ikinä keksitkin, niin maksusitoumuksen siihen kyllä saat, jos perustelut ovat kohdillaan. Käytännössä joku 900e/kk nettoa siitä, että jaksaa toimittaa tiliotteen kerran kuussa.

Vieras
Vieras

#37 Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

07.09.2010 18:31

#12: neljäs opiskelija - Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Lääketieteellisen tiedekunnan kahden kuukauden kesälomalla ei kyllä kerkeä tienata tarpeeksi seuraavaa lukuvuotta varten. Itse nostan opintotukea, asumistukea, sekä opintolainaa, ja lomaa vietin viime kesänäkin vain kolme päivää. Koko kesän tein töitä 8,5h päivässä sekä suoritin muutaman kesätentin. En käy lomalla enkä kuluta paljon rahaa "turhuuksiin" (vaatteet, juhliminen yms), vaan olen suhteellisen säästäväinen. Silti joka kevät on edessä hurja kituuttaminen! Viime keväänäkin jouduin lainaamaan kaverilta muutaman euron kouluruokailua varten (á 2,60e). Kesätöiden alettua rahaa ei ollut yhtään, ja ensimmäisen palkankin sain vasta kesäkuun lopussa. Onneksi olen yksi niistä onnekkaista joiden vanhemmilla on varaa lainata rahaa. Kaikki eivät ole samassa asemassa...

Vieras
Vieras

#38 Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

07.09.2010 18:35

#29: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

millä ihmeellä tienaa 3600 e kahdessa kuukaudessa kesätyöpalkalla???!!

 

kertokaa toki minulle, haen itsekin sinne töihin.

Vieras
Vieras

#39 Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

09.09.2010 20:18

#29: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Itse tienasin kesätöissä alle tuon 3600 ja siitä piti vähentää vielä vuokra + muut menot. Haluaisin tietää mistä löytyy työpaikka jossa tienaa kohtuullisesti. Ensinnäkin työpaikan saanti on ongelma. Lähetin n. 60 hakemusta ja pääsin 4 haastatteluun. Muutamassa työpaikassa palkkatoivomustani (1500 e) pidettiin korkeana.

Vieras
Vieras

#40 Re: Re: Avoin kirje junteille

10.09.2010 10:05

#18: Myös opiskelija - Re: Avoin kirje junteille

Ei yhteiskunta maksa koulutusta ja tuke siksi että tietyillä ihmisllä olisi kivaa! Siksi että siellä humanistisen tiedekunnan kahviossa saa miettie suuria linjoja parantaa maailmaa. Vetää päälle kirppari vaatteet ja olla pesemättä rastottunutta tukkaansa.

Kannattaisiko ensin ottaa selvää asioista ennen kuin kommentoi? 99% humanisteista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka pesevät tukkansa ja käyttävät ihan normaaleja vaatteita. Humanistisessa tiedekunnassa ei ainakaan Helsingissä edes ole mitään kahviota, vaan ankea yliopistoruokala, jossa tuskin kovin moni maailmaa parantaa. Et taida olla koskaan nähnytkään humanistia, vaan komppaat vain tyhmempien luomia stereotypioita, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tuollainen on oikeasti säälittävää.
Tiukilla
Vieras

#41 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

10.09.2010 10:24

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

En ole sanonutkaan että pitäisi tienata se 3000€/kk. Jos kaikki kesän tienestit menevät kesän vuokraan ynnä muuhun, niin on kyllä elämäntyylin muutoksen paikka. Hyvä talvitakki kestää ainakin viisi vuotta. Asun Turussa, eli siis etelässä. Asumistukeahan saa enemmän niissä kunnissa joissa asuminen on kalliimpaa. Eihän julkisista tarvitse maksaa kuin parikymppiä kuussa, mikä ei ole kyllä paljon. Se on kyllä laiskuutta jos ei jaksa ajaa bussilla 15-30 minuuttia kouluun, jos tämä on ainut tapa löytää itselleen sopivan hintainen kämppä.

Opiskelija saa asumislisää, ei asumistukea. Asumislisä on kunnasta riippumatta korkeintaan 80% vuokrasta. Pääkaupunkiseudulla edullisia opiskelija-asuntoja ei todellakaan riitä kaikille, ja vuokrataso muualla on kova. Lainaa tuskin kovin moni uskaltaa nykyisessä epävarmassa tilanteessa ottaa. Miksi sitä paitsi opiskelijoiden pitäisi ottaa lainaa jokapäiväiseen elämään, jos muut saavat rahaa ihan tuosta noin vaan? 15-30 minuuttia ei täällä riitä monellekaan julkisilla koulumatkaan, ellei satu asumaan keskustan lähistöllä tai radan varressa. Kesätöillä (jos niitä saa) ja opintotuella elää ehkä juuri ja juuri sen vuoden, jos syö makaroonia ja puuroa. Mutta miksi opiskelijan pitäisi tinkiä terveydestään, kun muille antamalla annetaan rahaa käytettäväksi viinaan ja tupakkaan? Huono ruokavalio, lomien ja vapaa-ajan puute, jatkuva stressi opiskeluista/työstä/laskuista jne. johtavat helposti sairastumiseen joko fyysisesti tai psyykkisesti, mikä voi pitkällä tähtäimellä johtaa jopa työkyvyttömyyteen. Kuinka valtion kassasta ei siis löydy tuota 7,5 omien kansalaisten ja tulevien työntekijöiden ja veronmaksajien (tai vaihtoehtoisesti yhteiskunnan elättien!) hyvinvoinnin turvaamiseen?

Milton
Vieras

#42 Vapaus toimii

12.09.2010 00:31

Ymmärrän hyvin opiskelijoiden huolen toimeentulostaan (olen itsekin opiskelija) ja jopa työttömiäkin heikomman taloudellisen aseman. Mielestäni on kuitenkin lyhytnäköistä vaatia itselle lisärahaa joka otetaan viranomaisväkivallan uhalla toisten taskusta.

Loppujen lopuksi kaikkien kannalta parempi ratkaisu olisi lakkauttaa sekä opintotuki että monopolitilanteen aiheuttava julkinen koulutus. Koulutuksen hinta ja laatu paranisi, koska opiskelijat saisivat valita koulunsa hinnan ja laadun perusteella. Proffat joutuisivat ulos norsunluutorneistaan, oikeasti kehittämään opetusta ja palvelemaan asiakasta. Hyödyttömät kurssit jätettäisiin pois, koska opiskelijat eivät haluaisi ostaa niitä. Opiskelu luultavasti integroituisi enemmän työelämän kanssa – voisit ehkä jopa saada palkkaa opiskelusta.

Vapaat koulutusmarkkinat eivät muuten tarkoita mitään "Ameriikan mallia", vaikka siellä onkin jonkin verran vapaampaa ja siksi maailman parhaat yliopistot. Sielläkin koulutusta tuotetaan verorahoin ja rajoitetaan lainsäädännöllä.

Vieras
Vieras

#43 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

13.09.2010 11:35

#41: Tiukilla - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Pieni tarkennus tähän, eli asumislisää saa 80% vuokrasta riippumatta kunnasta, mutta maksimivuokra mistä tuon prosentin saa, on rajattu noin 260 euroon. Eli asut sitten pikkukylässä tai Helsingissä,
et voi saada enempää asumislisää kuin sen ~200 euroa.

Mitä julkisiin liikennevälineisiin tulee, niin ensinnäkin pääkaupunkiseudulla seutulippu
maksaa yli 40 euroa kuussa ja kauempana asuminen voi hyvinkin tarkoittaa tunnin matkaa/suunta
julkisilla tuon 15-30 minuutin sijasta. Haluaisitko itse käyttää 2h päivässä pelkkään kouluun matkustamiseen? Pitää myös muistaa, etteivät kaikki kampukset ole pääkaupunkiseudulla Helsingin keskustassa vaan ympäri pääkaupunkiseutua (myös Espoo/Vantaa) eli joihinkin on huonommat liikenneyhteydet.

Omasta mielestäni naurettavinta koko systeemissä on se, että pääkaupunkiseudulla asuvat
eivät saa opintotukea nostaessaan edes tienata yhtään enempää kuin muualla Suomessa asuvat.

Teekkari
Vieras

#44 Tasokorotus ennen indeksiä

13.09.2010 11:44

Tasokorotus tarvittaisiin ehdottomasti ennen indeksiin sitomista. Indeksiin sitomalla vain taataan että opiskelijat ovat ja pysyvät köyhyysrajan alapuolella.

 

Allekirjoitin silti

neljäs opiskelija
Vieras

#45 suomen opiskelijat

13.09.2010 20:00

En ole sanonut että 2 kuussa ehtisi tienata 3600€. Se on kieltämättä vaikeaa. En tiennyt että joillakin opiskelijoilla kesäloma jää niin lyhyeen. Lisäksi puhuin Helsingin sisäisestä liikenteestä, enkä seutuliikenteestä. Se on ihan sama onko kotimatka 30, 45 vai 60 minuuttia. Kyllä olen valmis ajamaan vaikka sen 2h päivässä (vaikka harvemmin Helsingissä kotimatka yli 45 minuuttia kestää), jos minulle joku kyydin järjestää. Aivan turhaa kitinää jos ei kyyti kelpaa.

Aina tietenkin löytyy niitä tapauksia jotka eivät millään löydä sopivapalkkaista työtä (~alle 1200€/kk käteen) vaikka kuinka hakevat, mutta täytyy kyllä käydä erittäin huono tuuri, jos nämä yksilöt eivät sitten 1) löydä halpaa opiskelijakämppää tai heillä 2) ei ole hyvätuloisia vanhempia tai he 3) eivät uskalla nostaa halpaa opintolainaa edes sinä vuonna kun työn saanti on ollut hankalampaa. Suomessa kuitenkin opiskelijoista pidetään poikkeuksellisen hyvää huolta, joten mielestäni naurettavaa kitistä ettei sekään riitä.

joku vain
Vieras

#46 opiskelija

13.09.2010 22:18

Noh ei siinä 2-3kk aikana kyllä hirveästi pysty tienaamaan. Itse opiskelin toisen asteen koulutukseen ja kesällä kesätöistä saadut rahat meni kyllä aika pitkälti pakollisiin menoihin. Kuten vaatteisiin! parit farkut kestää sen vuoden ja kesällä joutuu ostelemaan aina uudet parit tulevalle vuodelle. Sama kenkien kanssa. Yleensä on sitten kaikkea muutakin pakollista menoa mitkä ovat jääneet rästiin vuoden varrella rahatilanteen takia.

Parastahan tuossa opiskelussa oli, että valmistuin datanomiksi ja töitä ei ollut. Jos joku työpaikka ilmestyi, niin siellä oli myös 5000 tradenomia jonottamassa samaa paikkaa ja Tradenomithan menivät/menevät datanomien ohi heittämällä. (korkeakoulututkinto vs toisen asteen tutkinto) Datanomi koulutus onkin ihan turha ja pitäisi lopettaa tästä syystä. Miksi ottaa ammattikoululaista kun on ammattikorkeasta valmistuneita niin paljon vapailla markkinoilla?Opintolainaa jäi 6000e maksettavaksi. Mutta onhan se kivempi olla datanomin paperit kourassa kortistossa kuin peruskoulupapereilla joilla olin ennen tätä...

Noh matka jatkuu. Nyt sitten opiskelen Insinööriksi ja velka senkuin kasvaa. Sen jälkeen sitten varmaan maisteriksi ja sitten henkilökohtainen konkurssi ja ulkomaille.

jokeri
Vieras

#47 Opintotuesta.

13.09.2010 22:41

1. Ei kai kukaan idiootti roiku huvikseen opintotuilla? Siis luuleeko joku nyt oikeasti, että joku haluaisi huvikseen roikkua opintotuen varassa ja vältellä töitä? Työkkäristä saa puolet enemmän rahaa ja töitä löydy muutenkaan, niin miksi roikkua opiskelijana?!?

2. Asumistuen pitäisi olla suurempi Helsingin seudulla kuin esimerkiksi Sodankylässä. Helsingistä saat 22 neliön komeron 500 eurolla kun Sodankylästä saat omakotitalon 300 eurolla.

3. Ymmärrän, että lapiomiehiä vituttaa, että eka se opiskelija retku valittaa että rahat ei riitä ruokaan ja seuraavassa välissä se jo vetääkin tripla liksaa ja tulee vielä kyseisten lapiomiesten esimiehen esimieheksi. Mutta kun tuo ei nyt ole todellisuutta. Sama kai sitä olisi, että ottaako velkaa jos joku sanoo, että saat 10 000€/kk kun valmistut. Mutta kun voi olla, että oot siellä kaupan kanssalla maisterin tutkinnolla ja koitat maksaa sitä kymppitonnin velkaa pois 8€/h palkalla.

4. Jos opintoja halutaan nopeuttaa, niin oikeasti ainoa keino siihen on tarjota tukea jolla pystyy edes jotenkuten elämään opiskelun ohessa. Joku porkkanakin voisi olla jees. Esim stipendi jos valmistuu määräajassa.

5. Amerikkalaisia systeemejä ei voi verrata mitenkään suomeen. Amerikassa on pienemmän verot jolloin ihmisille jää enemmän rahaa säästöön lapsien koulumaksuihin. Myös pitää huomioida, että siellä valmistuminen huippuyliopistosta on vähän eritasoinen juttu kuin täällä meiltä. Suomessa kun valmistut niin olet työtön tai saat sen 2000€/kk. Amerikassa kun valmistut niin voit lisätä heti yhen nollan lisään tuohon alkupalkkaan.

6. Jos opiskelijat pääsevät liian helpolla niin siitä vaan opiskelemaan. Vielä ehtii. Mikäli ei kiinnostusta löydy niin sitten kannattaa olla hiljempaa. Ei siellä koulussa huvin vuoksi käydä.

neljäs opiskelija
Vieras

#48 korjaus...

13.09.2010 22:51

Yksi korjaus vielä: ei vanhempien usein tarvitse olla edes erityisen hyvätuloisia, monesti riittää että he ovat keskituloisia jotta heillä on mahdollisuus tukea rahallisesti.

Hyödytön opiskelija
Vieras

#49 Re: Re: Re: Re: Avoin kirje junteille

14.09.2010 12:55

#23: Vieras - Re: Re: Re: Avoin kirje junteille

Vieras kirjoitti:

"No minusta nämä asiat ovat selvitetty jo miten ne menevät. Joten Se että siellä istuu porukkaa jolla on vaan kivaa valtion kustannuksella on väärin. Myös ne jotka todella jäävät opintojen tielle eivätkä koskaan julkaise kirjoituksen kirjoitusta. Voitko kertoa yhdenkin 2000 luvun humanistin saavutuksia?"

 

Tuolla samalla logiikalla jokainen insinööri, joka ei ole keksinyt kännykkää tai vähintään parantanut sitä jollakin tekstiviestiominaisuuden tasoisella idealla, on täysin hyödytön. Montakohan niitä hyödyllisiä insinöörejä löytyy tuolla laskutavalla?

Vieras
Vieras

#50 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

14.09.2010 13:32

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Myös lapsuus ja vanhuus ja moni muu yhteiskunnassa tuettu on väliaikaista. Mikä tekee opiskelijasta vähemmän ihmisarvoisen? Miksi esim. lapsiperheellä pitäisi olla varaa harrastaa ja matkustella yhteikunnan tuella sen enempää kuin opiskelijankaan?