Vetoomus Meri-Rastilan, Kivinokan ja Vartiosaaren puolesta

Vetoomus Meri-Rastilan, Kivinokan ja Vartiosaaren puolesta / Tiedotteet / Vartiosaaren tulevaisuusilta / Kommentit

13.11.2014 11:38

Hei,
Kiitos viestistä..
Ilmottauduin heti!
Terveisin,
Tero Koskiluoma

13.11.2014 12:06

Jos pääset paikalle, muista mainita seuraavat: "Suomen ainoa tunnettu rantaruttojuuriesiintymä ja harvinaislaatuinen kotkansiipilehto. Vuonna 2003 ja 2012 tehdyissä kartoituksissa Vartiosaari on luokiteltu ykkösluokan lepakkoalueeksi, mikä tuo sen kansainvälisten suojelusopimusten piiriin. Kaavoittajat väittävät, että saaren rakentamista puoltavissa vaihtoehdoissa on otettu huomioon luonnonarvot sekä olemassaoleva rakennusperintö. On kuitenkin vaikeaa nähdä, miten sellainen olisi todellisuudessa mahdollista."

13.11.2014 13:07

Vartiosaareen suunniteltu rakentaminen voitaisiin toteuttaa Laajasalon moottoritien päälle ja sivuille: saataisiin tiivistävä kunnon keskusta alueelle palveluineen ja yhteydet metroasemalle olisivat loistavat. Tielinjaus Vartiosaaren läpi Vuosaareen on kopioitu Polvinen-Smith suunnitelmasta 60-luvulta (lähtökohtana, että tulevaisuudessa liikutaan vain omilla autoilla), joka suunnitelma jo tuolloin hylättiin: miten se nyt voitaisiin hyväksyä, kun ymmärrys luontoarvoista on vain kasvanut?

#4 Re:

13.11.2014 15:28

#3: -

Tieto luontoarvoista on kasvanut, mutta valitettavasti se ei vielä ole muuttunut ymmärrykseksi. Jos olisi, niin näitäkään kamppailuja ei tarvitsisi käydä, koska olisi selvää, ettei Vartiosaareen tai Meri-Rastilan metsäalueelle edes suunniteltaisi rakentamista.

Pidetään peukkua, että ymmärrystäkin vähitellen alkaa löytyä ja suunnitelmat hylätään kelvottomina.

15.12.2014 21:21

"Tulevaisuusilta" 3.12.2014 oli farssi kaavoittajien kannalta: Turkulaiset "tulevaisuustutkijat" esittelivät näkemyksiä tulevaisuuden kaupungeista ja porukka jaettiin ryhmiin "suunnittelemaan Vartiosaaren taloja ja liikennettä" kaupunkisuunnittelijoiden ohjauksessa. Kaikki ryhmät kuitenkin pitivät ensisijaisena Vartiosaaren säilyttämistä ja kehittämistä Huvila-, luonto- ja vapaan-ajan saarena. Useimmat eivät kannattaneet edes kevyen liikenteen siltaa, joka katkaisisi vesiväyliä. Edellytettiin vesiyhteyksien kehittämistä mm. itsepalvelulossilla. Turkulainen tulevaisuustutkija oli huvittunut tuloksista ja kannusti jatkamaan valitulla linjalla. Helsinkiläiset kaupunkisuunnittelijat puolestaa olivat totisia ja vaikenivat.

15.12.2014 21:57

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…