HUMPPILAN LASTEN PUOLESTA!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista HUMPPILAN LASTEN PUOLESTA!.


Vieras

#1

20.12.2014 11:16

Hieno aloite! Olen asiasta täysin samaa mieltä koska miltei täysin samat oireet ovat omallakin pojallani joka aloitti Koivukummun päiväkodissa elokuussa 2014. Korvatulehduksia, nenäverenvuotoa ja limakalvojen kuivumista. Ihottumaa myös ilmennyt hoidon aloittamisen jälkeen! Kunta lupasi päiväkodin ilmanvaihdon parannusta talousarvion investoinneissaan 2015 mutta en henkilökohtaisesti usko tuon olevan ratkaisu sisätilaongelmiin ja lasten oireisiin.
Jutta rosenström

#2 kiitos kommentistasi!

20.12.2014 11:38

Hyvä kuulla että olet jo asiaan puuttunut! Nyt me vanhemmat ja aikuiset voidaan puhaltaa yhteen hiileen! Vien asiaa eteenpäin ja keräilen ihmisiltä tietoja asiaan liittyen!

Homepesä

#3 Re:

20.12.2014 12:00

#1: -  

 Oma epäilykseni on, että ilmanvaihto nostaa kellarista kaiken myrkyn sisäilmaan. Olen kellarissa käynyt ja se oli kuin chiliä olisi heitetty naamalle. Kumma juttu, että sieltä ei kuitenkaan mitään löydy vaikka ihmiset oirelevat? Olisko edellinen home peitetty maalikerroksella? Tämähän ei ole ensimmäinen kerta kun samassa talossa on home"epäily".


Vieras

#4

20.12.2014 13:04

Asia on kyllä mennyt muutenkin eteenpäin, tarvittavat mittaukset ja testit on tehty ja lapsien uudelleensijoitukseen etsitään sopivaa tilaa. Joten sinällään tämä adressi tulee "hieman" myöhässä.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

20.12.2014 13:05



Vieras

#6

20.12.2014 13:29

Ongelman julkiseksi saaminen nopeuttaa yllättävästi asioiden kulkua! Vanhainkodinmäessähän yksi asuntola on samassa jamassa...

Jutta rosenström

#7 Re:

20.12.2014 13:31

#4: -  

 hyvä jos asia näin on ja asiaa viädään eteenpäin! Silti aijon adressiin nimiä saada kaikkien lasten turvaksi! Ja mukavaa jos asiaa ajetaan mutta missä informointi vanhemmille. Kiva juttu että jotkut jo tietävät ongelmasta mutta vanhemmille ei olla annettu oikeutta päättää ottaako riskin!


Vieras

#8 Re: käsittääkseni

20.12.2014 13:34

#5: -  

 nyt puhutaan myös tapauksista jotka ilmenee esim. Astmana... 

Ei käsittääkseni tartu eikä myöskään ole peräisin ulkomailta?

Homepesä

#9 Re:

20.12.2014 13:48

#4: -  

 Lapsetko kertoo sitten kotona vanhemmille, että päiväkoti muuttaa? Jos niistä mittauksista jotain on löytynyt, niin eikö vanhemmilla ole oikeutta tietää asiasta? 

Jutta Rosenström

#10 Re: samaa mieltä

20.12.2014 13:56

#6: -  

 olen sitä mieltä että asiat on nostettava esiin että saadaan jotain aikaiseksi! Kyse on nyt ihmisistä, elävistä olennoista! Eikä tarkotus ole ollut heittää kuraa kenenkään niskaan vaan minä äitinä en halua kuulla että lapset tai vanhemmatkaan sairastuvat eikä ketään tehnyt mitään! Kyse on puhtaasta huolesta!


Vieras

#11 Re: Re: niinpä

20.12.2014 14:06

#9: Homepesä - Re:  

 huolestuttavaa on se että asiaa on alettu ajamaan eteenpäin, mutta itse en kuitenkaan ole saanut mitään informaatiota asiasta että lapsia alettaisiin siirtämään muualle. Todella ihmettelen jos päätöksiä on tehty ja lapsia suunniteltu siirrettävän jonnekkin, kyse on vakavasta asiasta! Olen todella ihmeissäni että asiasta on tiedetty jo ja me saamme itse lääkärin kautta kuulla että kyse ei välttämättä olekkaan pienestä pöpöstä joka tarttuu lapselta lapselle! Onkohan joku muu vanhemmista saanut tietoa asiasta?

Työssäkäyvänä vanhempana minun on lapseni tuotava päivähoitoon! Toiset voisivat valita tuovatko! Luulen että moni vanhempi olisi miettinyt vaihtoehtoa pitää lapsen kotona jos mahdollista, mikäli asiasta olisi joku aijemmin kertonut.

 


Vieras

#12 Re: Re:

20.12.2014 15:29

#7: Jutta rosenström - Re:  

 Jotenkin tuntuu, että päättäjät ovat olleet tietoisia asiasta jo vuosia, mutta salanneet sen juurikin sen takia "ettei vain tarvitse tehdä mitään". Nyt kun ihmiset sitten ovat alkaneet oireilla enemmän niin yritetään äkkiä korjata asiaa, salassa, tottakai. Tämän takia kirjoitin aluksi, että tämä adressi tulee hieman myöhässä kun asian eteen ollaan vihdoin tekemässä jotain ja asia on kuitenkin ollut tiedossa jo vuosia.

Kuitenkin tuo mahdollinen uudelleensijoittaminen voi sinällään myös olla riski, sillä vaikka rakennukset vielä olisivatkin käyttökelpoisia, uskon ettei tuo nykyinen hoitopaikka ole ainoa joka tarvisi perusteellista korjausta.


Vieras

#13

20.12.2014 15:41

Kaikki henkilökunnastakaan ei ole voineet ns.remontin jälkeenkään talossa työskennellä oireiden takia.... Lasten leikkihuone/makuuhuone suoraan kostean autotallin päällä, alakerrassa myös talonasukkaiden tupakkahuone josta sauhut nousee suoraan päiväkotiin... Lasten varavaatteisiin tarttuu omituinen haju. Lapsilla pitkittynyttä yskää, päänsärkyä, nuhaa, iho oireilua jne...  Kalliiksi niiden hoito ja tutkimukset kunnalle tulee myös.

jutta rosenström

#14 Re: Re: Re:

20.12.2014 15:43

#12: - Re: Re:  

 Niin että annetaan työntekijöiden ja lasten vaan sairastua! ongelmaa ei ole jos ketään ei valita! Salassa tottakai hoidetaan! Mua suututtaa etten oo aijemmin tajunnu! Ja JOS tätä siirtoa yms. jollain tasolla on jo alettu hoitamaan niin kyllä siitä olisi pitänyt kertoa vanhemmille eikä salassa hoidella asioita!


Vieras

#15 Re: Re: Re: Re:

20.12.2014 16:01

#14: jutta rosenström - Re: Re: Re:  

 On "ymmärrettävää", että mahdolliset siirrot halutaan pitää salassa siihen asti että ne on täysin varmoja ja syyt pidetään salassa juurikin tuon numero 13:n ilmoittamasta syystä, kunnalle tulee kalliiksi jos pystytään näyttämään toteen että työntekijät ja lapset todella oireilevat sen takia, että rakennuksessa on vikaa. Niin kuin aiemmin jo sanoin, uskon, ettei tuo rakennus ole ainoa laatuaan.

Tässä tapauksessa on kuitenkin fiksuinta haastatella muiden lapsien vanhempia ja työntekijöitä mahdollisista sairastumisista ja sen jälkeen ottaa yhteyttä kuntaan päin.

Jutta Rosenström

#16 Re: Re: Re: Re: Re:

20.12.2014 16:11

#15: - Re: Re: Re: Re:  

 Olen keskustellut vanhempien kanssa, tosin niiden jotka tunnen! siksi tämän asian liikkeelle paninkin koska en millään pysty tuntemaan/tietämään kaikkia vanhempia. Yhteydenottoja on tullut!

 

Muistakaa että tarkoitus ei ollut syyttää ketään vaan ajaa asiaa eteenpäin! HUOLI on suurin syy ei kenenkään syyttely! Kommenttini perustuu huoleen niin lapsista kuin työntekijöistäkin, myös talossa asuvista ihmisistä! Toivon todella että tätä asiaa tutkitaan! Salassa tälläistä ei tulisi hoitaa! Salassa pitämällä vaan mahdollistetaan ongelman laajeneminen!

 

Myöskään tälläistä keskustelua ei tarvitsisi käydä jos tämä asia oltaisiin pidetty avoimena! Olen pahoillani jos joku loukkaantuu siitä että olen asian nostanut esille.

 

Kyse ei ole kenenkään mielipiteistä, vaan olen itse päättänyt asiasta puhua, koska omalla lapsella ollut koko vuoden oireita! Se vähän herättelee minua äitinä! Tosiaan tarkoitus ei ole loukata ketään.

Valitse nimimerkki

#17 Otsikko

20.12.2014 16:31

 Virkani puolesta haluan tässä yhteydessä sanoa, että mitään mittauksia ei tietääkseni päiväkodilla ole tehty eikä toimintaa olla siirtämässä minnekään. Oireilua on joillain ollut ja siitä syystä on alettu ilmastoinninsäädöistä ym.puhumaan sekä pohdintaa käyty siitä, miten tilanteessa pitäisi edetä. Ns.kauhuskenaariona olen itsekin työpaikan sisällä käydyissä keskusteluissa maininnut sen, että mitä jos siirtokäsky tulee, minne voisimme mennä. Tätä ei siis millään lailla ole valmisteltu, joten ihmettelen viestin kirjoittaneen faktoja. Toivoisin, että kääntyisitte asioissa viranhaltijoiden ja päättäjien puoleen, pienessä kunnassa näitä tahoja on helppo lähestyä. Erityisesti toivon, että mikäli lapsillanne on jonkinlaista oireilua ollut ja liitätte sen sisäilmaan, ottaisitte minuun (tai esim.tekniseen toimeen) yhteyttä. Se on erityisen tärkeää tietoa, jotta saisimme asiaa eteenpäin. Viime viikolla on sovittu, että tammikuussa pidetään vanhempien kanssa asiasta keskustelutilaisuus. Tästä tulee lisätietoa tammikuun alussa.

Minuun voi olla milloin vain yhteydessä; valitettavasti kenelläkään ei hirveästi tietoa ole asiasta tarjota, mutta toivotaan, että sitäkin mahdollisimman pian saadaan.

-Katja Ojala- puh. 050-542 2030


Vieras

#18 Re: Otsikko

20.12.2014 16:38

#17: Valitse nimimerkki - Otsikko 

 Mittauksia ei ole tehty? Minkäänlaisia? Ei ole yritetty tutkia sisäilmaongelmia? 

Jutta Rosenström

#19 Re: Hei katja

20.12.2014 16:44

#17: Valitse nimimerkki - Otsikko 

 Moi katja!

Tässä yritän juuri viralliselle taholle saada nimiä ja kertomuksia lapsien oireiluista, jotta voisin ne toimittaa teille sekä tekniseen toimeen. Olen keskustellut vanhempien kanssa jotka myöskin ovat olleet huolissaan.

Edelleenkään en syytä, tarkoituksena on vain edesauttaa asioiden etenemistä. Kyse on kuitenkin meidän lapsistamme.

Jutta Rosenström

Jenna Rosenström

#20 Syytön huonoon sisäilmaan

20.12.2014 16:59

En ole täysin varma mihin tällä kommentilla oikein pyrit, mutta juuri vuoden ulkomaan reissulta palanneena, viimisen päälle rokotettuna voin vannoa, etten minä tai pakolaiset ole Humppilan päiväkodin sisäilmaa pilanneet:)

 

Tämä vastauksena siis Anonyymille #5

 

eiei

#21 Re:

20.12.2014 20:19

#5: -  

 ei ole mitään tekemistä onko ollut ulkomailla tai ei... tämä ongelma on sisätilassa... eikä astma ja muut oireet todellakaan tartu...


Vieras

#22 Re:

20.12.2014 20:57

#13: -  

 ja se että ne sairastuvat loppuelämäkseen...


Vieras

#23

20.12.2014 23:11

montako sairastunutta?


Vieras

#24 Re:

21.12.2014 08:13

#23: -  

 mun tietojen mukaan on monia jolla oireita, kaks varmaa astmaa ja kolmas on epäily. 

Jutta rosenström

#25 Re: Re:

21.12.2014 08:33

#24: - Re:  

 mutta varmuutta ei ole, mistä johtuu oireet. Itse ainakin koitan edesauttaa että selvitys sisäilmasta tehdään. En tiedä suoranaisesti mikä sisäilmassa mättää, siksi adressi ja jos kellään on oireita tai jotain kerrottavaa eikä halua itse asiaa julki tuoda niin minuun saa ottaa yhteyttä! 

Jutta rosenström