Lång Kaje

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Lång Kaje.

lenita vanhapelto
Vieras

#26 Esimerkki

15.01.2011 10:06

Kaje taitaa saada enemmän aikaan kun koko päättäjäpuoli päivässä...Taitaa olla niitä jotka pitävät Karjaan pystyssä oikeasti eikä tittelin perusteella.
Naapurista
Vieras

#27 Ainakin katu hänelle

15.01.2011 10:10

Vähintään kadun nimeäminen hänen mukaan. Se on ollut hänen leipätyönsä aikojen alusta. Se mies on todella ainoa varmaan joka pitänyt kadut siistinä ja täytellyt kuoppia sitä mukaan kun ilmaantuu. Kiitos Kaj.
Ron Nordström
Vieras

#28 HUOM! Adressi suljetaan 1.3 / OBS! Adressen stängs 1.3

15.01.2011 12:54

Kuten otsikossa lukee, niin suljemme adressin 1.3. Tämän jälkeen tulostamme nimilistan ja toimitamme sen saatekirjelmällä Raaseporin kaupungin hallituksen puheenjohtaja Ulf Heimbergille sekä Pro Artibuksen toiminnanjohtaja Magdalena Holmille.

Som det sägs i rubriken, stänger vi adressen 1.3. Därefter skriver vi ut namnlistan och levererar den tillsammans med ett följebrev åt Raseborgs stadsstyrelses ordförande Ulf Heimberg och Pro Artibus verksamhetsledare Magdalena Holm.
rolf metsola
Vieras

#29

16.01.2011 19:02

Kaje on kyllä ikooni jo elässään,toista niin ahkera ei kyllä äkkiä tule.
Terhi Moilanen-Eklund
Vieras

#30 Lång Kajenin patsashanke

16.01.2011 21:59

Kun patsas saadaan Karjaan kävelykadulle siitä ei tehdä mitään modernia möhkälettä vaan valetaan työnsankari kumarassa työntohussa harja, lapio, tai oksasakset kädessä. Toivottavasti patsashankkeesta tulee totta, koska tämä mies on tehnyt niin paljon Karjaan kaupungin hyväksi ja on todellinen käyntikortti Karjaan maisemissa säällä kuin säällä viikonpäivää katsomatta ja toivottavasti häntä muistettaisiin myös henkilökohatisesti jotta saisi nauttia sitä arvonantoa mitä oikeasti ansaitsee!
Raimo Rönkkö
Vieras

#31 Erik P:lle itsenäisyyspäivän juhlista

17.01.2011 06:31

Esitin Tasavallan presidentti Tarja Haloselle Kaj`in kutsumista vuoden 2009 itsenäisyyspäivän juhliin. Presidentti kutsuikin hänet, kuten lehdistä lienette lukenutkin, mutta Kaj ilmoitti nöyrästi jottei hän halua sellaista kunnianosoitusta eikä hän osaisi siellä edes ollakkaan! Tyypillistä Kaj:ta sillä hän on tottunut puurtamaan harjansa ja kihvelinsä kanssa ilman kummempia kunnianosoituksia? Ajatelkaapa...jos me muut tehtäisiin edes puolet mitä Kaj tekee siisteyden hyväksi niin parempi paikka puutarhakylämme Karjaa olisi asustella!
Raimo Rönkkö
www.freewebs.com/kojjootti
Raimo Rönkkö
Vieras

#32 Svar till Synnöve M

17.01.2011 06:54

Vist kan man uppskatta levande person med statyn. Skidlöperskan Helena Takalo fick staty för länge sen i Pyhäsalmi där hon fortvarande har tjänst, så vitt jag vet, som liikuntasihteeri...kan det översättas på svenska som motionsekreterare efter sin löperskakarriären.
Raimo Rönkkö
www.freewebs.com/kojjootti
joakim kuusela
Vieras

#33

17.01.2011 17:28

hyvin tekee töitä:)
sjostrom berndt
Vieras

#34

17.01.2011 17:51

visst ar han vard det,med hans samtycke
sjostrom kerstin
Vieras

#35

17.01.2011 17:53

en riktiger karis giba!!
mikaela sjostrom
Vieras

#36

17.01.2011 17:57

han e en duktig karl som donar ordentilgt,ar ute i vader o vind och aldrig har han klagat.han e vard en guldstjrna!!manga borde t efter honom.
Ron Nordström
Vieras

#37 Hieman tilastoja / Lite statistik

19.01.2011 01:26

Karis, Karjaa, Raasepori och Raseborg täcker ca. 3/5 av alla som skrivit under. Helsingfors täcker ca. 4 %, Ekenäs ca 3%, och alla övriga ca 35%.
Det glädjer säkert oss alla att också så många "utombölingar" bryr sig.

Eli, Karis, Karjaa, Raasepori ja Raseborg kattavat n. 3/5 osaa kaikista allekirjoittaneista. Helsinkiä edustaa n. 4%, Tammisaarta n. 3% ja kaikkia muita n. 35%.
Hienoa, että myös "ulkolaiset" välittävät.
Raimo Rönkkö
Vieras

#38 Kansalaisaloite kulttuuriministerille

20.01.2011 06:21

Olen jättänyt 18 tammikuuta 2011 digitaalisen kansalaisaloitteeni kulttuuriministerille patsaan rahoittamiseksi.
Den 18 januari 2011 har jag skickat digitalt medborgareförslag till kulturministern för att finansiera statyn.

Raimo Rönkkö
Karjaa / Karis
Ron Nordström
Vieras

#39 Re: Kansalaisaloite kulttuuriministerille

20.01.2011 20:41

#38: Raimo Rönkkö - Kansalaisaloite kulttuuriministerille 

Det är nog mer lukrativt att vi i detta skede håller projektet på lokal nivå. Att anhålla om understöd från kulturministeriet utan finansierings- och förverklingsplan, för projektet i dåligt ljus. Det behövs först och främst en budjet innan vi kan anhålla om understöd för skulpturen. Slutsumman kommer att slås fast av Raseborgs stad som möjligen även kan bidra med anskaffade medel från staten, stiftelser och sponsorer.

Låt oss först ge arbetsro åt den kommande arbetsgruppen.

Raimo Rönkkö
Vieras

#40 Ja vist...arbetsro

21.01.2011 06:36

Ja visst...arbetsro ska man ha! I min medborgareförslag står det följande; "statlig erkännande eller ekonomiskt stöd för statyn för omhändertagande av Karis kulturella miljö..." vilket väl ej skulle orsaka någon oro i arbetsro men ursäkta om Ron Nordström tycker jag har gjort fel! Jag skickar gärna förslaget till Ron vilket finns även hos Mårten Johansson på stadskontoret.
Mvh: Raimo Rönkkö
Ron Nordström
Vieras

#41 Re: Ja vist...arbetsro

21.01.2011 14:44

#40: Raimo Rönkkö - Ja vist...arbetsro 

Ok - inget illa menat. Men som sagt så vore det bra med en budjet och en arbetsgrupp med en officiell ansökningstext innan vi söker finansiering. Vi har all tid i världen att gå de riktiga vägarna.

Detta betyder förstås inte att enskilda personer inte kan använda sina kontakter för att anhålla om pengar. Däremot behövs t.ex. ett konto dit pengarna beviljas och en instans som sköter pengaflödet med bokförare. Även skattemässiga aspekter bör i så fall tas i beaktande.

Så låt oss nu först samla namn till adressen med vilken vi (initiativtagarna Petri Horttana och undertecknad) närmar oss Raseborgs stad och Pro Artibus som förhoppningsvis tillsammans bildar en arbetsgrupp som gör upp en budjet och ansöker om pengar.

Jag har en hel del erfarenhet gällande organisering och finansiering av kulturprojekt och det kräver tyvärr viss byrokrati och att man gör saker i rätt ordning. Väl planerat är hälften gjort.

Stefan Nyström
Vieras

#42 Karis längsta

21.01.2011 19:14

En Lång-Kaje skulptur skulle absolut vara på sin plats! Detta skulle även vara ett gest som visar att samhället uppskattar sina medborgare för sina gjärningar oberoende av deras sociala ställning.
Själv bodde jag i Åminnefors då det begav sig, men Lång Kajen var ändå en känd figur för mig. När jag senare började i KBS blev han nästan en daglig syn.
Nu för tiden bor jag i Jyväskylä men något år sedan stötte jag till min glädje på Lång-Kaje i sitt arbete under ett av mina Karis/Fiskars besök. Det var en trygg syn!

Hälsningar härifrån mittifinland
Margita Björklöf
Vieras

#43 glädjande

21.01.2011 19:37

Glädjande i dagens hetsiga värld att initiativtagarna gjort detta initiativ. Som flere här skrivit så är det ju långt flere än bara Karisbor(Raseborgare) som känner Lång-Kaje han är en bekant syn för alla som någon gång besökt staden. Besöker man Karis gravgård en sommarkväll står också cykeln parkerad där och man ser hur Kaje sysslar vid ett flertal gravar, besöker man stan en torglördag plockar han skräp och fimpar trots sin lediga dag. heder åt honom samt åt det stora antalet undertecknare som överträffar allt!
Katri Pailos
Vieras

#44 Liikenneympyrään Lång Kajen ohjaamaan liikennettä...

22.01.2011 17:25

Karjaan seudulla on vihdoinkin oivallettu tehdä rondelleja eli liikenneympyröitä.
Mitäs jos Lång Kajen näkyisi myös jossakin liikenneympyrässä lapioneen tai fillareineen ja pitkine raajoineen..?
Muualla Euroopassa valjastetaan liikenneympyröiden keskelle jäävä tila veistostaiteelle. Toimivat loistavasti myös suunnistuksen apuna.
Raimo Rönkkö
Vieras

#45 erfarenhet som "pengatiggare" har även jag!

24.01.2011 16:42

Pohjois-Savon liitto, där jag satt som fullmäktige en gång i livet beviljade på initiativet av mig hela 1.150 000 euro för industriel brytning av grön granit samt flera års "pengatiggande" för kulturevenemanget Eukonkanto Oy (Kärringkånka Ab) i Sonkajärvi där jag råkade sitta som kommunfullmäktige i början av 2000 talet. Kulturministeriet brukar dela ut stödpengar som följd av privata förslag från medborgareaktiva personer utan någon skärskild ansökan!
Med vänlig hälsning med hopp att statyn blir verklighet:
Raimo Rönkkö
Karis i Raseborg
Ron Nordström
Vieras

#46 Re: erfarenhet som "pengatiggare" har även jag!

25.01.2011 18:05

#45: Raimo Rönkkö - erfarenhet som "pengatiggare" har även jag! 

Enligt mina egna erfarenheter under de senaste tio åren så beviljas inga pengar (varken inom kommunen eller staten) inom kulturbranschen utan en plan och budjet. Detta gäller speciellt i stigande grad kulturministeriet.

Mikael Forss
Vieras

#47 Bra initiativ/hyvä aloite

04.03.2011 08:02

Lång Kaje om någon är värd en staty! Hoppas bara att tävlingen resulterar i ett bidrag som verkligen liknar honom, inte något abstrakt som man får fundera vad det egentligen ska föreställa. Lång Kaje jos kukaan on patsaansa ansainnut. Toivon mukaan siitä tulee kuitenkin näköispatsas, eikä mikään abstrakti sommitelma jota kukaan ei ymmärrä.
Bjarne Solback
Vieras

#48

05.03.2011 13:36

Han är den flitigast av alla stadsanstellda!!!!!
Kristina Westerholm-Solback
Vieras

#49

05.03.2011 13:52

Han är alltid och jobbar i ur och skur.Den enda som håller stadens gator rena!!!!
owe holmberg
Vieras

#50

07.03.2011 10:13

Bra förslag!