Bevarande av Rödsö skola / Rödsön koulun säilyttäminen

17.09.2015 17:58

Rödsön viehätyksen yksi kulmakivistä on oma koulu.

18.09.2015 09:00

Pojan tytär menee ensivuonna Rödsön kouluun.Ei kaikkea saa lopettaa.

18.09.2015 16:11

Pienet koulut ovat lapsille turvallisempia ympäristöjä kasvaa!

18.09.2015 17:40

Centrum behöver inte skolan men för byn är den livsviktig.
Solveig Jansson

20.09.2015 09:41

Skolan har i tiderna byggts med talkokraft för att barnen i detta område med omnejd skulle ha möjlighet till skolgång i en egen närskola. I mer än hundra år har skolan haft elever från närområdet,  familjer flyttar fortsättningsvis till området.       NU gäller det att tillsammans kämpa för Rödsö skolas fortsättning! Inte skall den tas ifrån våra barn hur lätt som helst.

Min morfar, min mor, jag själv och våra barn har gått i Rödsö skola  och nu går femte generationen, våra barnbarn i samma skola. Elevtillströmningen avtar inte trots dystra statistiker, som sannolikt inte är fakta, ( statistiker visas ofta och får oss att tro annat än sanningen) Många familjer är tvåspråkiga och har antecknat modersmålet som finska vid registreringen av barnet, utan att beakta vad det innebär i framtiden för barnets skolgång. När man sedan vill ha sitt barn till en svensk närskola är skolan kanske hotad p.g.av statistiska uppgifter.

Alla ni som vill bevara Rödsö skola,- skriv under!

Koulu on aikoinaan talkoovoimin rakennettu, jotta lapset jotka asuvat tällä lähialueella saisivat käydä koulua omassa lähikoulussa. Tämä koulu on yli sataa vuotta saanut oppilaita tältä lähialueelta ja lapsiperheitä muuttavat jatkuvasti alueelle. NYT on aika yhdessä taistella Rödsön koulun jatkuvuudesta! ei sitä noin vaan saa viedä meidän lapsilta.

Isoisäni, äitini, minä, lapsemme, ja nyt viides sukupolvi, meidän lastenlapsemme käyvät samaa koulua. Oppilasmäärä ei vähene vaikka synkät tilastot viittaavat siihen, ja eivätkä todennäköisesti kerro koko totuutta ( tilastoja näytetään usein ja saa meidät uskomaan muuta kuin totuutta) Monet perheet ovat kaksikielisiä ja ovat rekisteröineet lapsen äidinkieleksi suomen, ajattelematta miten se jatkossa vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin. Kun lapsi halutaan ruotsinkieliseen lähikouluun koulun olemassaolo on ehkä uhattu tilastojen perusteella.

Te kaikki, jotka haluatte säilyttää Rödsön koulun - allekirjoittakaa!

01.01.2016 19:25

Olen Rödsön koulun entinen oppilas.

15.05.2016 19:48

Jag gick 5 klasser i Rödsö skola, så gick min mamma. Mina två bröder och de flesta av mina många kusiner och nu deras barn. Det är bra med mindre antal elever på klassen så får man bättre undervisning. Hälsningar Marianne Granlund Bugner