Ei uhrata kehitysvammaisia YK-sopimuksen ratifioinnin vuoksi

Juha Kovanen
Adressin tekijä

#1 Kenen ihmisoikeudet ovat tärkeimmät?

30.09.2015 16:07

Keskiuusimaa  Mielipidesivu 14.9.2015   

 

Kenen ihmisoikeudet ovat tärkeimmät?  

Kehitysvammalaitosten pakkokeinojen kirjo ollaan laillistamassa ja tuomassa kehitysvammaisten ihmisten arkeen palveluasumiseen ja työ- ja päivätoimintaan. Vain yleiset työpaikat ja avoin harrastustoiminta "ihmisten ilmoilla" jäisivät pakkotoimien ulkopuolelle.  

Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut kovalla kiireellä ja yllättäen luonnoksen hallituksen esitykseksi kehitysvammalakiin lisättävistä itsemääräämisoikeuden rajoitustoimenpiteistä, jotta YK:n vammaissopimuksen ratifiointi ei enää viivästyisi. Suomi allekirjoitti sopimuksen 2007. Ratifioinnin esteenä olleet kehitysvammalaki ja sen epämääräinen pakkokeinopykälä ovat olleet voimassa vuodesta 1977.  

Kiire ja väliaikaisratkaisuun vetoaminen Suomen ulkopoliittisen imagon kiillottamiseksi eivät osoita hyvää lainsäädäntötapaa. Kehitysvammaiset ihmiset joutuvat nyt ratifioinnin maksumiehiksi.  

Kun huonosti valmisteltu itsemääräämisoikeuslakiesitys raukesi viime eduskunnan aikana, STM päätyi esittämään (21.8 kuulemistilaisuus) pikaratkaisuna kehitysvammalain häpeäpilkun, pakkokeinopykälän, uudelleen säätämistä luettelemalla tarkasti kaikki mahdolliset rajoitteet. STM:n esitys tahdosta riippumattomasta erityishuollosta laajentaisi myös tarpeettomasti tahdonvastaiseen erityishuoltoon määräämisen perusteita, vai onko tarkoitus näillä pykälillä huostaanottaa vanhempiensa luona asuvia aikuisia kehitysvammaisia.  

Kehitysvammalakiin esitettyjä rajoitustoimenpiteitä olisi lupa käyttää kehitysvammahuollon toimintayksiköiden lisäksi myös yksityisissä toiminta- ja asumisyksiköissä. Esimerkiksi yksityisen palvelukodin johtajalla olisi oikeus määrätä asukkaalle yhteydenpidonrajoitus max 30 vrk. Tällöin johtaja käyttäisi julkista valtaa ilman virkavastuuta puuttuessaan asukkaan perustuslain suomaan oikeuteen yksityiselämänsuojasta. Vastaavaa yhteydenpidon rajoitusta saa mielenterveys- ja lastensuojelulain piiriin kuuluviin käyttää vain laitoksissa ja siis virkavastuulla. Hoidollisissa rajoituksissa ei tunnisteta ylilääkitystä rajoitteeksi.  

Samaan aikaan valmistelussa on uuden  kaikkia vammaisryhmiä koskevan vammaislain säätäminen ja itsemääräämisoikeuslain uusi yritys.  Muistisairaiden itsemääräämisoikeuden rajoitukset ovat edelleen  säätelemättä.   Pakkokeinoja koskevien säädösten sijoittaminen sosiaalihuollon asiakaslakiin tai yleisen itsemääräämisoikeuslain yhteyteen turvaisi tasavertaisempaa kohtelua:  silloin rajoitustoimenpiteet eivät koskisi vain yhtä ihmisryhmää, kehitysvammaisia, vaan säädösten soveltamisala laajenisi.  

40 000 kehitysvammaisen ihmisoikeuksista ei saa käydä kauppaa, me omaiset emme saa suostua siihen, että pakkokeinot lisätään kehitysvammaisia jo nyt eristävään kehitysvammalakiin pelkän poliittisen tavoitteen, YK:n vammaissopimuksen ratifioinnin nopeuttamisen, vuoksi.    

Pirkko Leskinen Sipoo muistisairaan vanhuksen ja kehitysvammaisen aikuisen omainen


Vieras

#2

30.09.2015 17:35

minä puolustan tässä myös omaa poikaani ja samalla tietysti kaikkia muita vammaisia niin olen tehnyt aina

Vieras

#3

30.09.2015 19:12

Me kaikki olemme samalaisia ihmisiä.

Vieras

#4

30.09.2015 19:30

Lapsellani on diagnosoitu määrittämätön kehitysvamma.

Vieras

#5

30.09.2015 20:36

Kehitysvammaisten puolesta!

Vieras

#6

30.09.2015 21:39

Itse liikuntarajoitteisena koen että olemme kaikki samanarvoisia ja ainutlaatuisia, meitä ei saa erotella kuin eläimiä. Olemme ihmisiä, sairaudestamme riippumatta. Toivon sydämestäni että kaikki kokisisivat tämän samallalailla. Maailma ja Suomi olisi paljon parempi ja inhimillisempi paikka asua ja elää. <3

Vieras

#7

01.10.2015 06:02

Älkääpäs nyt vähätelkö...

Vieras

#8

01.10.2015 06:19

Kehitysvammaisten puolestaa

Vieras

#9

01.10.2015 15:38

Koska olen huolestunut siitä, että jos tuo lakiesitys me­nee lä­pi, niin voi sa­no­a, et­tä ke­hi­tys­vam­mai­set ih­mi­set jou­tu­vat YK vam­mais­so­pi­muk­sen ra­ti­fi­oin­nin mak­su­mie­hik­si.Tääl­lä ta­val­la STM lyö vah­vaa kii­laa vam­mais­ten ja ke­hi­tys­vam­mais­ten ja hei­dän o­mais­ten vä­liin niin myös vam­mais­jär­jes­tö­jen vä­liin!

Vieras

#10

01.10.2015 17:09

Minulla on aikuinen kehitysvammainen poika ja lisäksi työskentelen kehitysvammaisten nuorten kanssa. En voisi ajatella toisin.

Vieras

#11

02.10.2015 06:53

Idioottimaista käytöstä ottaa sellaisilta Ihmisiltä pois jotka eivät itse kykene vastustamaan asiaa.
Suomi alkaa olemaan samassa tilanteessa kuin kivikaudella.
Päättäjät.....en keksi mitään sopivaa sanaa jolla heitä voisi kuvailla.

Vieras

#12

02.10.2015 07:09

Minulle nämä asiat ovat jotenkin itsestään selviä.

Vieras

#13

04.10.2015 16:05

Pojan tulevaisuuden takia.

Vieras

#14

07.10.2015 17:33

Kehitysvammaisten ja vanhusten hyvinvoinnin eteen on tehtävä kaikkensa. He ovat niitä., jotka eivät kykene etujaan puolustamaan. Vanhaksi tulee jokainen pitkään elävä ja vammautua voi kuka tahansa. Ihmisyyteen ja inhimillisyyteen kuuluu velvoite toimia näiden arvokkaiden ihmiselämien puolesta!

Vieras

#15

11.10.2015 14:05

Pakkokeinot ei ole hyväksyttäviä.
Jasu

#16 Kehareista voisimme oppia enemmän kuin koulussa koskaan.

13.10.2015 04:05

Kehitysvammaiset ovat Ihmisiä hekin. Heillä on tunteet,haju-kuulo-ja näköaisteja. Ko aistit ovat 100 kertaisia tavalliseen ihmiseen verrattuna. Kuka ajaisi heidän asiaansa kun he eivät välttämättä itse siihen kykene.Kehareita pidetään vähäjärkisinä jotka eivät tajua eikä ymmärrä mistään mitään.Asia vain sattuu olemaan juuri päinvastainen.He opettavat taviksia uskomattomalla tavalla. He ovat aitoja päinvastoin kun tavikset. He ansaitsevat kunnioituksen joka heille kuuluu.


Vieras

#17

21.10.2015 22:24

Minulla on kaksi kehitysvammaisten aikuista poikaa ja yksi liikuavammainen aikuinen tytär.

Vieras

#18

22.10.2015 11:16

On tärkeää, että tarpeeksi resursseja annetaan analysoimaan ja hoitamaan psyykkisesti ja fyysisesti oireileville henkilöille niin, että heidät itse ja heidän toimintakykynsä huomioidaan tulevaisuuden Suomessa.
Vieras

#19 Diktatuurista demokratiaan myös kehitysvammaisten asumisyksiköissä

22.10.2015 12:40

Olisi aiheellista todella puuttua näihin pakkotoimiin, kännykän poisottamiseen, jääkaapin lukitsemiseen, huoneen oven lukitsemiseen ja ennenkaikkea tarpeettomaan psyyken lääkkeiden syöttämiseen. Niitä käytetään huonoissa käytännöissä = paljon. Sen sijaan, että puututtaisiin epätoivotun käytöksen syihin, käytetään näitä diktatuuri-työkaluja ymmärtämättömyyden vuoksi.  En voi hyväksyä näitä pakkotoimia.


Vieras

#20

25.10.2015 13:24

Asia on enemmän kuin tärkeä monestakin syystä. Ennenmuuta pakkohoitokeinot on estettävä ehdottomasti, oikeus kuuluu samanlaisesti kehitysvammaisille kuin muillekin; kemiallinen sitominen saatava ylipäänsä kiellettyä, - kuten nyt hoitona myös niin yleisesti jo vanhustenhoidossakin. Pakkokeinot ja sitomiset jo peläkstään riittävät tän adressin edelleen viemiseksi!


Vieras

#21

25.10.2015 19:44

Koska itselläni autistinen lapsi... Ei alkuun ollut tietoa autismista 90-luvulla... Luultiin itkukohtausten syyksi tahallista käytöstä... Kyseessä olikin migreeni, jossa autistin ääniherkkyys moninkertaistui vielä entisestään. Migreeni sinänsä on jo hirvee kipu...

Vieras

#22

26.11.2015 05:06

Laki on jäänne vanhasta ajasta.

Vieras

#23

26.11.2015 15:36

Poikani on kehitysvammainen ja hänen tulevaisuuttaan tässä ajattelen.

Vieras

#24

06.03.2016 17:01

Oma poikani on erityislapsi.. myös hänellä tulee olla oikeus päättää asioistaan aikuisena, kuten kenellätahansa muullakin.

Vieras

#25

07.03.2016 15:09

Itsellä erityislapsi!