Vetoomus tuoksupostimerkkien julkaisemisen peruuttamiseksi

Joona Kellomäki
Kuopio

05.12.2006 20:37

Mutta sehän on pieni lappunen, ei kai siitä mitään tule?

11.12.2006 11:58

Postimerkki on tosiaan pieni lappunen, mutta kun niitä lappusia on liikkeellä tuhansia tai miljoonia, on vaikutus suuri. Terveiden ihmisten on vaikea ymmärtää, miten pienistä hajustepitoisuuksista tuoksuyliherkät saavat vaikeita oireita.

Joidenkin ihmisten mielestä tämä tuoksupostimerkkien vastainen vetoomukseni tuntuu varmaankin naurettavan vähäpätöiseltä asialta, mutta minun kohdallani kysymys onkin periaatteesta. Hengitysilmaamme hajustetaan nykyään keinotekoisesti niin laajassa mittakaavassa kaikenlaisilla tuoksutuotteilla, että jotain on pakko yrittää tehdä tämän ilmiön pysäyttämiseksi ja ihmisten havahduttamiseksi.

Tuoksuyliherkkyys lisääntyy jatkuvasti. Sairastuneilla pitää olla oikeus puhtaaseen hengitysilmaan. Ilman vettä ja ruokaa ihminen voi selviytyä jonkin aikaa hengissä, mutta puhdas hengitysilma on välttämättömyys, jota ilman ihminen menehtyy nopeasti.

Siteeraan tähän lopuksi Äiti Teresaa:

"Pidämme tekojamme vain pisarana
valtameressä, mutta meri olisi pienempi
ilman sitä pisaraa."

18.01.2007 21:20

Luin juuri erään artikkelin, jossa kerrottiin, että maailman ensimmäinen joulumerkki otettiin käyttöön Tanskassa vuonna 1904 tarkoituksena hankkia varoja erityisesti tuberkuloosia sairastavien lasten hoitoa varten. Aate levisi nopeasti Suomeen ja myös muualle maailmaan.

Artikkeli löytyy osoitteesta http://www.sily.fi/pdfs/joulmerkki.pdf

Joulumerkeistä kertyneitä varoja on siis jo vuosikymmenten ajan käytetty keuhkosairauksien ehkäisyyn. Miten ihmeessä Suomen Posti voi tänä vuonna kääntää asiat ihan päälaelleen julkaisemalla jouluksi tuoksupostimerkin, joka aiheuttaa hengitystieoireita?

teemu toppinen
kerava

01.02.2007 18:55

Tuoksupostimerkkejä?!? HYI!!! Sain jouluna jonkun "jouluhajustetun" joulukortin!! Meinasin yrjötä kun haistoin sitä... hyh!!!! Koko postilaatikko haisi sille pas...le!!! Jos tollasia postimerkkejä tulis en kyllä haluaisi tuollaisia joulukortteihini!!! Ja nehän on jotain myrkky sekotuksia jotka vaan haisee muka "pipareille" yms!!!! HYIIIIIII!!!!
Laittakaa nimi adressiin!!!! Minä laitoin!!!!

09.02.2007 22:52

Hyvä Anne V.,
Adressin allekirjoitukseksi eivät kelpaa nimen lyhenteet, vaan etu- ja sukunimi pitää kirjoittaa täydellisenä. Jos ei halua nimeänsä julkisesti näkyville, pitää nimi silti kirjoittaa kokonaisuudessaan ja ruksata vaihtoehdoista se, ettei nimeä saa julkaista internetissä. Silloin nimi tulostuu vain lopulliseen vetoomukseen, jonka toimitan Postimerkkikeskukselle.