Haluamme palkkatyötä, emme pakkotyötä!

Haluamme palkkatyötä, emme pakkotyötä! / Tiedotteet / Väliraportti / Kommentit

Vieras

18.03.2014 11:51

ok. seurataan tilannetta . Turun kokmukswen maahanmuuttaja valtuutettu . Puolusti vastikkeellista sosiaaliturvaa . ei ollu selvästikkään ymmärtäny mitä seb käytännössä tarkoittaa mutta pääsi Turun sanomien paslstalle esiintymään . Olis luullu että olis mielummin puolustanu maahan muuttajien asemaa työmarkkinoilla , mutta kokomus on pessyt hänen aiovonsa
miksei kokonaistava

#2 osa ja osallistava???

21.03.2014 10:28

Sanotaan, että kokonaisuus/koko maailmankaikkeus sisältyy sen jokaiseen osaan, jopa hiekanjyvään. Ihmisten "osallistaminen" on kuitenkin vallankäyttöä.
Pitkäaikaistyötön tai muu osallistava-pakko-talkootyöuhanalainen on ihmisarvoltaan samanarvoinen kuin muutkin. Korotettu päiväraha ei korvaa pakkokohtelua uhalla että... toki myös työttömyysturvateksti ja käytännöt on muutettava enemmän työttömiä ym sosiaaliturvalaisia kunnioittaviksi!
Monet koulutetut ja/tai muuten pätevät ihmiset ovat pitkäaikaistyöttöminä siksi, etteivät ole saaneet omalta ay:ltään tai muulta yhteisöltä riittävästi tukea avoimessa ja piilevässä kiusaamisessa työnhaussa tai usein epätyypillisissä työsuhteissa.
Vuorotteluvapaita tulisi pikemminkin lisätä kaikissa ikäluokissa tosipitkätyöttömien ja vaihtelua kaipaavien työntekijöiden auttamiseksi ja ainakin hiukan solidaarisemman työ/ttömyys/maailman luomiseksi. "Osallistettujen" käyttö esim vanhusten ulkoiluttamiseen myös heikentää ao alan ammattilaisten työllisyyttä.
Pitkäaikaistyötön on pitkään elänyt kituuttaen tai säästöjään kuluttaen, joten rahaa ja vapautta hän kaipaa paremman arvostuksen ohella. Kysykää työttömiltä itseltään, mitä he haluavat ja vaatikaa valtion yrityksiä tuottamaan voittoja jaettaviksi myös EU-mittapuun mukaan huono-osaisille suomalaisille. Ministerit voisivat malliksi alentaa palkkioitaan ja maksaa itse edustusmenonsa itsenäisyysjuhlissa ym. ja siirtyä välillä ehkä työttömiksi tai muihin hommiin.