Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!
Ota yhteyttä adressin tekijään
Re:
Se on nykyään jo liukuhihna toimintaa, valitettavasti. Kun ei sijaisia saa ottaa ja lasketaan suhdeluvut talo kohtaisesti, ei ryhmä kohtaisesti :/ työvuorojenkin kannalta, niin usein 2 ihmistäryhmässä missä 21 lasta.. Päivän aikana muutaman hassun tunnin on kolme. Itse seissyt yksin kymmenen 3-5-vuotiaan kanssa, siinä toivoo vain ettei tapahdu mitään :/
Nyt ollaan leikkaamassa näiden lasten tulevaisuutta, me kasvattajat haluamme lasten parasta! Niin paljon tutkittua tietoa ryhmäkoon merkityksestä, että saisitte HALLITUS hävetä!!! Nyt en ruikuta itseni takia, minä osaan kyllä hakeutua terapiaan, jos en jaksa työssä tai jopa vaihtaa alaa, MUTTA miten pieni lapsi osaa ilmaista oloaan, vaikka kielen tuottamisessa ei olisikaan ongelmia niin ei alle 5 vuotias osaa vielä kertoa, että "kun minua nyt niin ahdistaa olla ylisuuressa ryhmässä ja siksi riehun täällä, kun aikuisella ei ole aikaa halata"...
Re: Re: Vaikuttaa myös alle 3-vuotiaisiin
#30: Lähihoitaja - Re: Vaikuttaa myös alle 3-vuotiaisiin
Ai hyvänen aika sentään. Kyllä on vaan hullummaksi mennyt toiminta kiristyneen talouden nimissä. Nuorena olin alle 3 -vuotiaiden ryhmässä ja työtä jaksoi tehdä juuri sen takia että keväällä oli jo hieman isommiksi kasvaneet lapset ja aikaa myös yksilölliseen huomioimiseen, perushoidon lisäksi.
Tuntuu väärältä ja edesvastuuttomalta toiminnalta yhteiskunnalta lisätä ryhmäkokoja. Missä on niiden yksivuotiaiden oikeus saada kasvaa pienessä ryhmässä jos ryhmää täytetään suhdelukujen turvin. Pienille erityisesti tutkimustenkin valossa olisi tärkeää saada kasvaa pienessä ryhmässä jossa on rauhaa kasvaa ilman meteliä ja kiirettä.
Voimia kaikille päiväkotihenkilökunnalle jaksaa tärkeässä työssä.
Jos vanhempi on kotona, subjektiivista oikeutta hoitoon voi rajata niin, että lapsi tulee hoitoon 8:ksi ja lähtee klo 12.00 pienten puolella ja isompien puolella 14,30. Eli saa aamiaisen, lounaan ja isommat vielä valipalan. Kieltä ei tarvitse oppia klo 7-17, eikä sosiaalisuutta. Otetaan tuntiperustainen maksu käyttöön, jolloin ryhmäkoot pienenee. Säästöjä saadaan siitä, ettei ryhmä tarvitse kahta opettajaa, mutta avustajan kylläkin. Täysipäinenaikuinen riittää käsi- ja silmäpariksi.
| This discussion has been closed. |