Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä

Vieras

/ #8 Nykyisten puutarhureiden tonteistakin meinataan ottaa puolet pois!

26.02.2013 10:37

Tässä kaavoituksessa on tarkoitus myös jakaa 14 nykyisen mökkiläisen tontti kahtia/kolmeen osaan, ja vuokrata se toinen puolisko uudelle puutarhurille. Olisi kohtuutonta ja julmaa viedä puolet tontistamme, joita me olemme rakkaudella hoitaneet ja joihin syvästi kiintyneet, monet useita vuosikymmeniä. Tämä uhka tuottaa 14 nykyiselle siirtolapuutarhurille sanoinkuvaamatonta tuskaa!

Menetys on myös taloudellisesti merkittävä. Menetetystä tontin puolikkaasta ei saa mitään korvausta, koska olemme vain vuokralaisia. Vanha mökkiläinen menettää oman mökkinsä jälleenmyyntiarvosta ehkä parikymmentätuhatta euroa. Lisäksi tontille on ostettu istutukset, puut, pensaat ja maahan vuosikymmenten ajalta kannetut katteet ja maanparannusaineet yms.

Uutta puolikasta ei saisi myöskään luovuttaa itse valitsemalleen henkilölle esim. lapselleen, sukulaiselleen tai ystävälle, vaan se arvotaan.

Tämänlainen ennakkotapaus, että ostamasi siirtolapuutarhamökin tontti voidaan jakaa ja tuhota, levittäisi pelon kaikkien helsinkiläisten siirtolapuutarhureiden joukkoon ja vähentäisi luottamusta siihen, että siirtolapuutarhamökkiä kannattaa ollenkaan hankkia, jos Helsingin kaupunki toimii näin mielivaltaisesti ja saattaa koska tahansa viedä osan puutarhastasi.