Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä

Pakilan spyn jäsen

/ #42 Oikeat mittasuhteet

24.03.2013 04:53

#38: Antti - Nimimerkille Pakilan spyn jäsen

Asia on nähtävä oikeissa mittasuhteissa. Aluehan laajenee kaavaehdotuksessa koilliseen päin 33 mökkitontilla eli noin hehtaarilla. Vaikka ehdotus toteutuisikin Tuomarikylän peltomaisema olisi edelleenkin kulttuurihistoriallisesti merkittävä ja lähialue voisi jatkaa edelleen kaupunkilaisten ulkoilu- ja virkistysmaastona.

Ei pitäisi myöskään unohtaa, että "pakettiin" sisältyy myös se, että siirtolapuutarha-alue tullaan suojelemaan kaavalla.

Tuo koillisen suunnan tie-/polkuhanke on vakavampi asia. Siitähän on kaupunginmuseokin lähettänyt lausuntonsa. Museo oli huolissaan vanhasta tykkitiestä, muttei ottanut kantaa muuten kaava-asiaan.

Liikenneolot Itä-Pakilassa tulevat myös huononemaan. Joukkollikenteen käyttömahdollisuuksia ja muita ratkaisuja, jotka auttaisivat palstalaisia selviämään ilman autoa olisi kehitettävä.

Lähialueella on käynnissä myös toinen kaavamuutoshanke. Alueelle, joka sisältää muunmuassa nykyisen koirakilpailuradan,  suunnnitellaan 1000 asukkaan pientaloaluetta,