EI Sipoon maa-alueluovutuksille / Ett rungande NEJ till en tvångsannektering av sydvästra Sibbo!

Markus Elfström

/ #4

13.12.2006 01:18

"Entä miltä sinusta itsestäsi tuntuisi, jos omistaisit 100 hehtaaria maata vaikkapa Sipoossa, sukusi on asunut siellä 200 vuotta ja nyt Helsingin kaupunginvaltuusto eduskunnan tuella päättäisi, että se otetaan sinulta pakolla ja tilalle tehdään kerrostaloasuinalueita tai omakotitalotontteja?"

Eihän keneltäkään pakolla olla ottamassa maita pois, kyse on hallinnollisen rajan siirtämisestä pääkaupunkiseudun kehityksen turvaamiseksi. Sitäpaitsi suurin osa noista Sipoon luovutusalueella olevista maista on Helsingin kaupungin omistamia, maita joiden käyttöä asuntorakentamiseen Sipoo on kaavoitusmonopolillaan estänyt!
Maanomistajana olisin itseasia hyvin tyytyväinen rajan siirtoon, sillä maan arvon nousuahan se merkitsee.

"Jos haluat asua Helsingissä, asu siellä niin kuin kaupungissa asutaan, kerrostaloissa. Jos haluat asua väljästi, asu naapurikunnassa kuten siellä asutaan."

Tämähän tarkoittaa nimenomaan hyvien veronmaksajien ajamista pois Helsingistä. Naapurikunnat kuten Nurmijärvi ja Sipoo ovat kyllä auliisti ottamassa näitä vastaan mutta esim. yhdyskuntarakenteen hajautumisesta seuraavat liikenneongelmat kaadetaan mielellään Helsingin kannettavaksi. Enpä usko että Sipoo koskaan laittaa euroakaan kiinni vaikkapa metroon.

"Sipoossa on lähtökohtana ollut vain suomenkielisten syrjiminen ja kunnan pitäminen ruotsinkielisenä ja kunnan kehittäminen jäi kokonaan taka-alalle."

Luulisi sitten alueluovutuksen myös rkp:lle sopivan, onhan juuri Helsingin havittelemalla alueella suuri osa suomenkielisiä.

Kehittäköön Sipoo Nikkilän kuntakeskusta parhaansa mukaan, mutta Helsingin kyljessä olevan alueen luonnollinen keskusta on Helsingin puolella ja olisi loogista että kuntarajakin menisi sen mukaan.