Homoavioliitto lailliseksi maistraatissa

THL

/ #173 Tätä te vielä mainostatte lapsille hyvänä asiana!

29.03.2013 00:56

"Erityisesti homomiesten – tai laajemmin miestenvälistä seksiä harjoittavien miesten eli MSM-miesten – keskuudessa HIV on suoranainen kansantauti. Tämän vahvistavat useat viime vuosien tutkimukset, joissa on todettu HIV-infektion yhä olevan koko Euroopassa, myös Suomessa, MSM-ryhmässä yleinen (ks. taulukko). Suomessa eri tutkimukset osoittavat, että esiintyvyys on 2–4 % MSM-ryhmässä. Euroopassa uusien tapausten määrä tässä ryhmässä on pikemminkin kasvussa kuin laskussa ja tartunnan yleisyys monessa maassa lähentelee tai ylittää 10 %.

Euroopassa epidemian alkuaikoina ennen kuin taudista edes tiedettiin mitään, HIV-infektio pääsi leviämään laajasti MSM-ryhmään kymmeniä vuosia kestävän oireettomuutensa ja peräaukkoyhdyntään liittyvän korkeamman tartuttavuutensa takia. Koska infektio on krooninen ja sen hoito on nykyään onneksi erinomaista, esiintyvyys homomiesten keskuudessa tulee pysymään korkeana vuosikymmenien ajan."