Eliina ja Matti Försti - menetetty elämänlaatu takaisin

Janne Salo
Salo

/ #45

13.12.2006 20:07

Luin kaikki dokumentit läpi, mitä netistä löysin. Niitä oli paljon ja kyllä niistä käy hyvin ilmi että MOT vedätti katsojia ja kovaa!

Ei rakennusliikkeelläkään puhtaat jauhot ole pussissa ei sen puoleen. Nuo tarjotut korvaukset eivät todellakaan olleet kovin kummoisia, Espoon hintatasolla.

Kohtuullinen korvaus olisi ollut talon + tontin arvo + 100.000€ korvausta kodin menetyksestä. Tuolloin oltaisiin päädytty summaan, jolla olisi saanut suhtkoht samalta alueelta samankokoisen tontin, samankokoisella mutta hyväkuntoisella talolla. Nythän tuo Förstien talo oli aika ränsistyneessä kunnossa. Eli minun mielestäni tuollaiset 300.000€. NCC olisi voinut myös ostaa heille tontin ja RAKENTAA uuden, luulen että se olisi ollut NCC:lle halvin vaihtoehto ja kaikki olisivat tyytyväisiä nyt. Meinaan että paljonko NCC:lle maksaa yksi omakotitalo? Luulisi että jotakin tukkualennuksia tulee rakennusmateriaaleista!

Tuo arvon määrittely vanhassa talossa on todella ongelmallista. Jos talon arvo olikin nyt esim. vain 100.000€, niin mikä sen arvo olisi ollut 50.000€ remontin jälkeen? Tuttavapiirissä toimittiin juuri noin: he ostivat todella huonokuntoisen talon isolla tontilla 130.000€, korjasivat ja laajensivat sitä (kaksi vuotta ja 60.000-70.000€€), sitten virallinen kuntotarkastus yms, ja myyntihinta 350.000€! Mikä olisi ollut "oikea" lunastushinta milläkin hetkellä? Mielestäni talon arvoa ei voi laskea ainakaan täysin talon sen hetkisen "Päivänarvon" mukaan, ei ainakaan näissä lunastustapauksissa!

Ehkä tässä kuitenkin ihmisten mielissä ja oikeustajuissa sotii juuri tuo KODIN MENETTÄMINEN, vaikkakin se lunastettiin aikalailla markkinahintaan. Juuri siksi itse tuota 100.000€ olisin NCC:n edustajana lisännyt inhimillistä goodwilliä.

Vaikka Jaakko Mäkinen on mielestäni aika oikeassa tässä asiassa, niin vanhukset menettivät kodin, omakotitalon, ja sitä ei 77m2 kerrostaloasunto korvaa mitenkään.

Mutta eipä ole ensimmäinen kerta tun MOT tekee tulipunaisen aatteen palolla propagandaa:)