Adressi Suomalaisuuden puolesta: RKP_protesti

Richard Järnefelt
Espoo

/ #27

13.12.2006 23:33

Hyvä Lars, nykyiset kansanedustajat eivät ehkä tajua kielikysymystä, mutta asiaa voi lähestyä niin montaa eri kautta, että tyhmempikin edustaja kyllä vielä eräänä päivänä tajuaa. Kielikysymys ei mielestäni ole erillinen asia, vaan maassamme on paljon muutakin turhuutta, johon verorahoja syyttä suotta tuhlataan. Pyydän kiinnostuneita tutustumaan adressiin osoitteessa http://www.adressit.com/asiat_kuntoon . Siinä adressissa esitetyillä toimintatavoilla myös tämä kielikysymys saisi oikeudenmukaisen ratkaisunsa.

Ainakin Kokoomuksella on tulevissa vaaleissa kansanedustajaehdokkaita, jotka ajavat adressini linjaa, ja tiedän että SDP:ssäkin on ajatusteni kannattajia.

Lasse, minulla ei ole mitään suomenruotsalaisia vastaan, omassa suvussani on myös suomenruotsalaisia, ja ystäväpiirissäni samoin, paljonkin. Käsittääkseni kukaan heistä ei ole ensimmäisenä vaatimassa "betjäning på svenska", ja heille Folktingetin laatimat (ja veronmaksajien maksamat) vaadi sitä ja vaadi tätä - esitteet ovat naurettavia. Kaikki osaavat suomea tarvittavan määrän. Kukaan ei kuvittele, että Suomi olisi faktisesti kaksikielinen maa.

Nyt tässä on käymässä niin, että ruotsin kieli kuolee Suomesta pois. Se olisi myös vahinko, koska ruotsin kielellä on luotu paljon hyvää kirjallisuutta, lyriikkaa jne., ja suomenruotsalaisessa kulttuurissa on omat, kiinnostavat erityispiirteensä. Mutta kenen syytä tämä kehitys on? Suomenruotsalaisten tulisi itse nyt katsoa peiliin, sillä niin kauan kuin annatte äänitorvinanne toimia Laxin, Thorsin, Enestamin, Folktingetin ja kumppaneiden, viha ruotsin kieltä ja "elävää kaksikielisyyttä" kohtaan vain kasvaa ja kasvaa.

Teidän olisi lakattava vaatimasta, että suomenkielinen veronmaksaja ylläpitää teidän kulttuurianne ja opiskelee pakolla teidän kieltänne. Hyvä pysyy pitämättäkin - epäilettekö kuitenkin, ettei kulttuurinne olisikaan niin kovin hyvä?

RKP ja Folktinget ovat itse häpäisseet suomenruotsalaisuuden muuttamalla sen valitusten ja vaatimusten sarjaksi, ja on yksin heidän oma vikansa, jos tällainen käytös aikaansaa sen, että viimeisenkin suomenkielisen vähäinenkin halu tukea ja auttaa suomenruotsalaisuuden säilymistä kuolee pois.