Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä

Kyösti

/ #106 Luonto- ja miljööarvot ensin

28.04.2013 17:15

Pakilan siirtolapuutarhan laajennussuunnitelma on todella tehokkuusajattelun tuomaa kulttuuribarbariaa. Jyrkästi sanottu. Ilmeisesti suunnittelijat eivät pidä tällaista ehjää ja ajan täydellistämää puutarhamiljöötä minkäänarvoisena itsenäisenä teoksena. Siirtolapuutarha on sodanjälkeisten suunnittelijoiden huolella toteuttama arvokas kulttuurimuistomerkki. Arvokas ja säilyttämisen arvoinen sellaisenaan. Ei tarvita mitään tehostamista ja tihentämistä, ne vain raatelevat olemassa olevan kaupunkikulttuurisen aarteen! Laajentaminen turmelisi vanhan metsikön ja mäenrinteen. Vanha ikimetsä jalokuusineen ja mäntyineen on laululintujen, helmipöllöjen, kanahaukan ja lepakoiden (ontot puut!) valtakuntaa. Uskon myös liito-oravan sieltä löytyvän. Ja miten rikas kasvimaailma! Vantaan toisella rannalla etsijä löytää varmaan alueita uusille siirtolapuutarhoille. Vanha ja arvokas siirtolapuutarha ja harvinainen kartanomiljöö tulee jättää koskemattomaksi.