Bensaveron pudottaminen

Matti.

/ #47 Re: Ei pidä korottaa, muttei ole tarvetta laskeakkaan.

01.05.2013 15:51

#2: Elias Solla -

Ei veroa korottaa pidä, koska se olisi kohtuutonta maalla asuville.

Mutta sähkö ja hybridiautoja voisi tukea verohelpotuksilla.

Kyllä diesel ja bensiini tulevat vielä 50 vuotta olemaan Suomessa tärkeitä polttoaineita. Esimerkiksi raskaalle liikenteelle sähkö on mahdoton tällä hetkellä, akkuteknologia ei yksinkertaisesti ole vielä riittävän kehittynyttä.

Biopolttoaineita opitaan valimstamaan ja valmistetaan entistä paremmin, ja kehittyneen teknologian ansiosta, öljyä saadaan irti vaikeammista esiintymistä, mitä ennen ei kannattanut hyödyntää, mutta kannattaa tuleviasuudessa kun hinta nousee, tämä on syy miksi öljy ei tule loppumaan "kuin seinään". Se tuskin tulee koskaan loppumaan täysin, hinta vain nousee ja lopussa sitä käytetään vain niihin asioihin, mihin oikeasti tarvitaan, sillehän on muitakin tärkeitä käyttötarkoituksia kuin pelkkä polttoaine, paikkoja jossa sitä on hvin vaikea korvata.

Itse kannatan myös biopolttoaineiden tutkimista.

Toinen fakta on se, että esimerkiksi Saksassa, juuri nyt diesel auton CO2 päästöt alittavat sähköauton CO2 päästöt, johtuen sähköntuotannon CO2 päästöistä. Eli jos kaikille saksalaisille pistettäisiin nyt sähköauto alle, CO2 päästöt nousisivat.

Sähköautot ja hybridit tulevat yleistymään, mutta hitaasti ja asteittain. Eikä mielestäni pidä odottaa mitään yhtä ja yksinkertaista ratkaisua, kun sellaista ei ole näköpiirissä.

Akkuja sekä biopolttoaineta pitää kaikkia kehittää, polttokennoja ja vetyä tutkia. Pistokehybridiauto on varsin järkevä tapa, pitää auton toimintasäde ja toimivuusnykysiellään, mutta silti mahdollistaa lyhyet alle 50 km ajot täysin ähköisesti. Euroopassa suurimman osan autoilijoista keskimääräiset päiväajot menevät tuon alle, mikä tarkoittaisi, että bensaa kuluisi vain pidemmillä matkoilla.