EI Kouvolankoskelle

Sotkamo

/ #32 Werla tunnetaan maailmallakin

21.11.2007 16:15

Valkealassa syntyneenä ja Kouvolan Lyseon käyneenä olen träälläkin seurannut kiinnostuneena uuden kunnan nimestä käytävää keskustelua. Lehdissä esitetyissä ehdotuksissa on ollut enemmän huonoja kuin hyviä. Komiteanmakuisia sanoisin.
Kouvolankoski on mielestäni aivan älytön, eihän sellaista olekaan. Vaikea on tietysti saada viiden kunnan nimistä sopivaa yhdistelmää, miksi sitten ei oteta käyttöön tunnettua nimeä, jolla on lisäksi merkittävä yhteys seudun historiaan ja puunjalostusteollisuuden syntyyn.

Annettakoon uudelle kaupungille nimeksi Werla (ja tarkoituksellisesti kirjoitettuna W-alkuisena). Werlan ruukista ja käsipahvin valmistuksesta on suora yhteys myös Kouvolaan, lastattiinhan Werlan tuotantoa junaan Kouvolan asemalta siksi, kunnes Savonrata valmistui. Werla on osana Unescon maailmanperintöluettelossa ja tunnetaan sitä kautta myös maailmalla.Tätä tilaisuutta ei kannata jättää käyttämättä.

Otto Manninen Sotkamo