INARIN SYRJÄKYLIEN VIESTILIIKENNEYHTEYDET & taistelu jatkuu ja sen etenemistä voi seurata osoitteess

Jan-Eerik Paadar
Adressin tekijä

/ #1 Tiedote

22.11.2007 17:56

Tiedote

Avoimessa keskustelutilaisuudessa Menesjärvellä Hotelli Korpikartanossa käytiin läpi Inari - Lisma välisen alueen viestiliikenneongelmia koskien gsm verkon katvealueita ja laajakaistan ulkopuolelle jäämistä. Osallistujia tilaisuuteen saapui kaikista alueen kylistä ja yrityksistä, kunnan taholta keskustelutilaisuuteen osallistui kunnansihteeri Pentti Tarvainen. Operaattoreita paikalle oli saapunut edustamaan aluejohtaja Matti Piirainen sekä asiakkuuspäällikkö Sampo Sarivaara. Lähetetyistä kutsuista huolimatta mm. Sonera, viestintävirasto, TE-keskus, Digita ja paikallinen elinkeinoyhtiö Inlike eivät olleet edustettuina.

Tilaisuuden aikana käytiin läpi Inari - Lisma välin kotitalouksien ja yritysten viestiliikenneongelmia talous ja yrityskohtaisesti sekä kuultiin Inarin kunnan vastineet jo tehtyjen parannuksien sekä mahdollisien tulevaisuudennäkymien osalta mm. jo olemassa olevan NMT450 verkon pohjalle rakennettavaan langattomaan internetyhteyteen joka pitäisi ulottua suurimpaan osaan kotitalouksia vuoden 2009 loppuun mennessä. Suurin osa paikalla olleista ei kuitenkaan uskonut langattoman laajakaistan saatavuuteen määräaikaan mennessä eikä se tulisi ratkaisemaan gsm kuuluvuutta ko. alueella vaan ainoastaan internetyhteyksiä ja siihen liittyviä lisäpalveluita esim. internetpuhelut. Myös palvelun hinta ja sen toimivuus NMT450 katvealueella herätti kysymyksiä. Elisan edustajat kertoivat että jos alueella on tarpeeksi edellytyksiä rakentaa toimiva GSM verkko niin sen kautta olisi mahdollista toteuttaa puhelinyhteys sekä langaton internet. Vaatimuksena verkon laajentamiseen olisi riittävä käyttäjien määrä. Tarvainen kertoi myös että kunta, lapin liitto ja TE-keskus oli aikanaan kilpailuttanut alueen laajakaistarakentamista EU tukemana mutta tarjouskilpailussa ei ollut tullut yhtään tarjousta. Samoihin aikoihin ilmeisesti TeliaSonera oli vetänyt valokaapelin Lismaan asti mutta sen kehitys oli jäänyt puolitiehen joten suurimpaan osaan talouksista ja yrityksistä sitä ei ole mahdollisuus kytkeä puutteellisen tekniikan johdosta.

Alueen kotitalouksien, yritysten ja loma-asuntojen määrää päätettiin selvittää kunnan kautta jotta saataisiin selville Inari – Lisma välisen alueen jatkuvan ja sesonkiluontoisen asukkaiden ja mahdollisten asiakkaiden määrä. Solojärvellä asiaa oli jo jonkin verran selvitetty ja paikallisia talouksia on parisenkymmentä sekä noin 70 kakkosasuntoa joista osa on yritysten omistamia eli käyttäjiä on useampia. Lisääntyvä loma-asuntojen määrä katsottiin lisäävän paineita operaattoreiden suuntaan verkon parantamisessa.

Lisman kylän edustajat kertoivat alueen gsm kuuluvuuden olevan erittäin heikko ja edes välttävän kuuluvuuden saamiseksi on käytettävä vanhoja puhelinmalleja joihin on mahdollista liittää ulkoinen lisäantenni. Lisman alueen internetyhteys on mahdollista hoitaa ainoastaan hitaiden lankaliittymään kytkettyjen yhteyksien avulla jolloin käyttäjän on mahdotonta vastaanottaa tai lähettää isompia tiedostoja. Joidenkin tietojen mukaan kylään asti olisi vedetty myös nopean adsl yhteyden mahdollistava kaapeli.

Menesjärvi-Lemmenjoki asukkaat ja yritykset vetosivat operaattoreihin paremman kuuluvuuden aikaansaamiseksi. Lemmenjoella taloudet jotka ovat adsl yhteyden toimialueella eivät välttämättä saa ko. palvelua koska heillä on vanhanaikaiset avojohdot eli ei kuparipäällysteiset ja TeliaSonera ei ole valmis uusimaan kyseisiä johtoja.

Solojärven edustajat ilmoittivat olevansa lähes täydellisesti gsm verkon katvealueella laajakaistasta puhumattakaan. Laajakaistaan liittyvä valokaapeli oli aikoinaan vedetty kylän läpi mutta TeliaSonera ei ollut valmis rakentamaan vaadittua keskusta talouksien ja yritysten kytkemiseksi adsl verkkoon. Kesällä –07 Solojärven alue oli neljä päivää tietoliikennesaarrossa lankaliittymien vian takia joka oli osanottajien mukaan turvallisuusriski niin kotitalouksille kuin yrityksillekin.

Paikalla kaikki olleet toimijat mm. kotitaloudet, poroelinkeinoa harjoittavat, matkailualan yrittäjät, kyläyhdistysten edustajat sekä loma-asuntojen edustajat ilmoittivat verkon puutteen olevan ennen kaikkea turvallissuuriski koko Inari-Lisma väliselle alueelle ja saivat myös tukensa Lemmenjoen kullankaivajien sekä Inarin alueen matkailuyrittäjien yhdistyksen puolesta.

Eri tiedotusvälineet olivat erittäin kiinnostuneita matkailutoiminnastaan tunnetun Inarin syrjäkylien viestiliikenneyhteyksien ongelmista ja kuvailivat alueiden jääneen 70-luvulle ko. asioiden tiimoilta. Muissa kunnissa mm. Posion edelläkävijän aseman saavuttamiseksi kunnan päätöksillä on ollut suuri merkitys yhteyksien kehittämisessä.

Viestiliikenneyhteyksien parantamiseksi Inarin syrjäkylissä perustettiin nettiadressi osoitteessa www.adressit.com/inari joka toimitetaan asiasta päättäville ja asiaan vaikuttaville toimijoille esim. TeliaSonera, Elisa, Inarin Kunta, Viestintävirasto, TE-keskus, Elinkeinoyhtiö Inlike, Lapinliitto ja Digita sekä eri tiedotusvälineille. Kyseisen asian tiimoilta päätettiin jatkaa tähän asti lähes mahdotonta vuoropuhelua ja yhteistyötä Operaattoreiden, kunnan, ja muiden asiasta päättävien sekä asiaan vaikuttavien kanssa. Toivottiin myös opeaattoreilta aktiivisempaa viestintää sekä yhteistyöhalukkuutta.

Inari-Lisma asukkaiden puolesta 21.11.2007

Jan-Eerik Paadar