Bensaveron pudottaminen

Matti Haapala

/ #45

03.03.2011 00:17

Aika naiivia poliitikoiden ajatella, että polttoaineiden verotuksen nostaminen vähentäisi yksityisautoilua. Ehkä kaupunkikeskuksissa näin tapahtuisi, mutta jos n. puolet Suomen kansasta eivät pääse työpaikalleen, opiskelupaikkaansa tai kauppaan ilman omaa autoa, niin ei se paljoa auta. Kokoajan koitetaan vähentää ihmisten köyhyyttä, mutta kiristetään öljyn verotusta. Tämähän on aivan paradoksaalinen idea. Kun bensan tai dieselin hinta nousee, seuraa vain siitä köyhempiä ihmisiä. Autoilusta ihmisten on vaikea tinkiä, niin sitten jätetään sitten yhden päivän ruoat vaikka ostamatta.

Kun sitä julkisten käyttöä pyritään lisäämään, johon aiemmin viittasin, niin ei siitäkään paljoa hyvää seuraa. Pääkaupunkiseudulla on jo yksistään tällä hetkellä jo vaikeuksia julkisten kulkuneuvojen kanssa. Ei sitä polttoaineveroa tulisi kasvattaa tai säätää ruuhkamaksu, jos ylipäätänsä julkiset kulkuneuvojen tarjonta ei kykene kohtaamaan kysyntää. Nytkin vaikka juniin on ruuhka-aikoina aivan valtava tunku, eikä etenkään talviaikana voida vuoroja lisätä, päinvastoin. Kuitenkin autoilua on todella paljon, vaikka samaan aikaan ihmiset ovat kuin silakat purkissa jossain ratikassa.