INARIN SYRJÄKYLIEN VIESTILIIKENNEYHTEYDET & taistelu jatkuu ja sen etenemistä voi seurata osoitteess

Jan-Eerik Paadar
Adressin tekijä

/ #4 Lapin pelastuslaitoksen kannanotto

03.12.2007 17:36

Seuraavanlaisen kannanoton asiasta on antanut Lapin pelastuslaitoksen Inarin palopäällikkö Jukka Harmanen.

VIESTILIIKENTEEN KATVEALUEET INARIN KUNNAN ALUEELLA

Päällekkäisten tilaisuuksien vuoksi valitettavasti estyneenä saapumaan 4.12.2007 keskustelutilaisuuteen otsikon aiheesta totean pelastusviran-omaisena Inarin kunnan alueen viestiliikenneyhteyksien katvealueista seuraavaa:

Erityisesti GSM- verkon sekä VIRVE-verkon katvealueet aiheuttavat huomattavan turvallisuusriskin kunnan alueella. Turvallisuus vaarantuu katvealueilla avuntarvitsijan osalta siksi, ettei apua voida tarvittaessa hä-lyttää viivytyksettä ja pelastusviranomaisen toiminta vaarantuu ja vai-keutuu sekä GSM-verkon että VIRVE-verkon katveiden vuoksi. Apua tarvitsevan tai muun hätäilmoituksen tekijän on osattava siirtyä oikeaan paikkaan kuuluvuuden saavuttamiseksi. Tämä paikka on pahimmillaan pitkänkin matkan päässä itse tapahtumapaikasta, jolloin kohteessa tapah-tuvat tilanteen muutokset tms. pelastusviranomaiselle tärkeät tiedot jää-vät pimentoon.

Pahimmillaan avun hälyttämisen viive johtaa väistämättä vakaviin henkilö- ja omaisuusvahinkoihin. Pelastusyksiköiden ja eri viran-omaisten välinen yhteydenpito ei onnistu katvealueilla eikä myöskään yhteydenpito hätäkeskukseen. Tietyiltä osin kyseessä on myös työturval-lisuusriski.

Peittoalueiden tulee olla vähintään päätiestön varmasti kauttaaltaan kat-tava sekä riittävästi myös tiestön ulkopuolisia alueita kattava varsinkin rakennetuilla alueilla.

Laajakaistaverkon puuttuminen etenkin langattomana @450-versiona tai sen katvealueet ei mahdollista esim. pelastusviranomaisen käytössä ole-massa olevien teknisten järjestelmien tehokasta käyttöä (ml. esim. GPRS-peiton puuttuminen).

Pelastusviranomainen on osaltaan mielellään mukana tämän varsin kii-reellisen ja akuutin epäkohdan poistamiseksi tähtäävässä yhteistoimin-nassa.

Merk.
Jukka Harmanen