Polttoaineen hinta alas

Työmatka-autoilija
Vieras

/ #577 Polttoainevero tarkasteluun ja korjausliikkeitä tarvittaessa autoverolla.

07.03.2011 19:41

Olisiko paras tapa edesauttaa tekniikan ja ympäristöystävällisyyden kehitystä kuitenkin autoveron poisto uusilta hybridiautoilta ja niiltä autoilta, joiden polttoaineen kulutus on alle 4 l/100 km? Vastaavasti autoveroa voitaisiin tarvittaessa nostaa kaikilta autoilta, joiden polttoaineen kulutus on yli 10 l/100 km...

Vaikka tähän on vielä isommassa mittakaavassa matkaa, niin eikö tällaisellakin kelpaisi ajella: http://www.youtube.com/watch?v=w1C44JQU7Pc

>>>

Varmaa on, että liiallisia polttoaineveroja, tai tätä E10/ Bioetanoli hörhöilyä on turha puolustaa positiivisilla ympäristövaikutuksilla. (Lähinnä huvittaa, kun poliitikot tekevät lakimuutoksia tekniikasta tai taloudesta, tekemättä ensin perusteellista taustatutkimusta.)

Jos öljyn kulutusta halutaan vähentää oikeasti, niin kannustimet on asetettava sen mukaisesti. Mitä enemmän pienikulutuksisia autoja tai hybridiautoja (tehokkaitakin löytyy) myydään, niin sitä innokkaampia autovalmistajat ovat niitä kehittämään. Verotuksen pitäisi ehdottomasti ohjata tähän suuntaan ja tehosteita (esim. autoveron korotuksia autoille, joiden kulutus on yli 10l/100km) voidaan määrätä sen mukaan, mitä enemmän kehitystä halutaan edesauttaa.

Polttoaineverojen päätöntä nostamista, samoin kuin öljyn hinnan hallitsematonta nousuakaan ei Suomen-, eikä minkään muunkaan valtion kansantalous kestä. Polttoainevero ei ole ratkaisu, koska ihmisten ja tavaroiden liikkuminen ei voi loppua seinään. Nykyisillä polttoaine veroilla on jo karsittu turhimmat ajelut pois. Teknologian- ja infran kehittyminen (autoilua vähentävän kaupungillistuminen) eivät kuitenkaan tapahdu niin nopeasti, kuin jotkut näistä polttoaineverojen intoilijoista ilmeisesti kuvittelevat.

Mikäli positiivisia ympäristövaikutuksia oikeasti halutaan saada, niin lainsäädännössä ja verotuksessa kannattaisi ehdottomasti työskennellä enemmän autoteollisuuden, kuin öljyteollisuuden kanssa. Muun muassa autoverotuksesta täytyisi tehdä koko EU:n sisällä yhtenäisiä linjauksia mittakaavaedun tavoittelemiseksi, mikäli öljyn kulutusta aidosti halutaan alentaa.

On myös aivan turhaa valittaa Suomessa autokannan ikääntymisestä ja siitä että porukka ajelee vanhoilla saastuttavimmilla autoilla, jos uuden teknologian omaavien autojen hankintaa ei suosita.

PS. Harrasteautot, joilla todistetusti ajetaan suhteellisen vähän vuoden aikana täytyisi sisällyttää omaan "museorekisteriä" vastaavaan järjestelmään auton iästä- tai kulutuksesta riippumatta. Mikäli auto on perustellusti harrastekäytössä oleva V8, tms. - niin sen verotus kuuluisi olla joka tapauksessa edullisempaa/ ajokauteen suhteutettu. Onhan parempi, että nämä vanhat autot ovat siellä tallissa kiillotettavana tai pari kertaa vuodessa moottoriradalla, kuin kasan jatkona tuolla romuttamolla.