INARIN SYRJÄKYLIEN VIESTILIIKENNEYHTEYDET & taistelu jatkuu ja sen etenemistä voi seurata osoitteess

Jan-Eerik Paadar
Adressin tekijä

/ #8 Viestintäministeriön kannanotto

05.12.2007 19:15

Seuraavanlaisen kannanoton on antanut viestintäministeriö

Puhelin- ja muut viestintäpalvelut syrjäseuduilla erillisselvityksessä

Viestintäministeri Suvi Lindénin toimeksiannon mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaisen tulee antamaan 15.12.2007 mennessä selvityksensä siitä, millaisia vaikutuksia kiinteän verkon maksukehityksellä on puhelin- ja laajakaistapalveluiden saatavuuteen. Selvityksen tulee sisältää ehdotukset tarvittavista viestintäpoliittisista toimenpiteistä. Selvityksen taustalla on huoli siitä, miten peruspalvelut ja laajakaistapalvelut turvataan kansalaisille, jos kiinteää puhelinverkkoa ajetaan alas tai puhelujen hintoja nostetaan huomattavasti.

Haja-asutusalueiden laajakaistayhteydet

Ministeriön tavoitteena on edistää nopeiden ja edistyksellisten tietoliikenneyhteyksien ja -palveluiden tarjontaa kaikille kotitalouksille ja yrityksille. Teleyritysten välisellä kilpailulla on saatu alennettua laajakaistayhteyksien hintoja ja parannettua niiden saatavuutta. Kilpailun toimivuudesta on jatkossakin huolehdittava, jotta myös nopeimpien yhteyksien tarjonta lisääntyisi. Toimiva kilpailuympäristö lisää teleyritysten valmiutta investoida viestintäverkkojen kehittämiseen. Julkista taloudellista tukea on käytetty, ja voidaan jatkossakin käyttää rajoitetusti alueilla, joilla ei ole riittävää kysyntää kaupalliselle tarjonnalle.

Laajakaistan alueellisen saatavuuden parantamisessa ovat teleyritysten ohella tehneet keskeisen työn kunnat ja maakunnat, joiden laatimia alueellisia laajakaistastrategioita on pantu täytäntöön kaikissa maakunnissa. Tällä hetkellä on yli 96 prosentille suomalaisista kotitalouksista saatavilla kiinteän verkon laajakaistapalvelu. On myös huomattavaa, että jo yli puolet kotitalouksista on hankkinut laajakaistayhteyden. Kiinteää verkkoa täydentävillä langattomilla yhteyksillä kyetään saattamaan loputkin suomalaiset kotitaloudet laajakaistayhteyksien piiriin. Uusien tekniikkojen tulo markkinoille lisää käyttäjien valintamahdollisuuksia myös maaseudulla. Laajakaistayhteyksien tarjonnan ulkopuolella on tällä hetkellä arviolta noin 75.000 kotitaloutta. Uuden, nopeiden datasiirtoyhteyksien ja laajakaistayhteyksien tarjontaan tarkoitetun Digita Oy:n @450-verkon pitäisi kattaa koko maa parissa vuodessa. TeliaSoneran päätös lähteä tarjoamaan palveluoperaattorina laajakaistayhteyksiä @450-verkon välityksellä antaa toivottua lisävauhtia verkon nopealle rakentamiselle maaseudulle.

Valtioneuvosto on edistänyt kolmannen sukupolven matkaviestinverkkojen (3G) rakentumista sallimalla alempien GSM-verkoille varattujen taajuuksien käyttö myös 3G-verkoille. Päätöksen jälkeen voidaan kolmannen sukupolven verkot rakentaa harvaan asutuilla alueilla nykyisen GSM-verkkojen tukiasemille. Elisa on jo aloittanut 3G verkon rakentamisen GSM 900-taajuuksille. Oletettavasti TeliaSonera ja DNA seuraavat pian perässä ja lähtevät aktiivisesti kilpailemaan 3G-verkkojen tarjonnan kattavuudessa ja laajakaistahinnoissa myös haja-asutusalueilla.

Lopuksi

Suomalaisen viestintäpolitiikan lähtökohtana on rohkaista uusien, korkealaatuisten ja edullisten viestintäpalvelujen tarjontaa sekä turvata suomalaisten perusviestintäpalvelut kaikkialla maassa. Ministeriön näkemyksen mukaan koko valtakunnan alueella toimiva viestintäinfrastruktuuri on tärkeä alueellisen ja sosiaalisen tasa-arvon kannalta. Alueiden kilpailukyvyn turvaaminen ja maan tasapainoisen aluerakenteen säilyttäminen ovat keskeisiä yhteiskuntapoliittisia haasteita, joihin liikenne- ja viestintäministeriö omalta osaltaan pyrkii kehittämään ratkaisuja.

Kohteliaimmin Juhapekka Ristola