Kielivalinnan puolesta

Pk-seutu

/ #64

17.12.2006 19:26

"Koulujen resurssit eivät riitä valintoihin. Koko peruskoulun idea on että kaikille annetaan tasa-arvoisesti sama peruskoulutus."

Ruotsipakon poistaminen lainsäädännöstä ei vaikuta millään tavalla koulujen resursseihin, koska kunnat päättävät itsenäisesti omien koulujensa resurssien käytöstä. Englanti on jo valinnainen kieli asetuksissa. Ruotsipakon poistaminen antaa ainoastaan mahdollisuuden koulujen käyttää mahdollisia kieltenopetuksen resurssejaan järkevämmin. (Lisähuomautus: suurimmalla osalla englannin- ja ruotsinopettajista on myös saksan- tai ranskanopettajan pätevyys.)

”Koko peruskoulun idea on että kaikille annetaan tasa-arvoisesti sama peruskoulutus”

Pakkoruotsi asettaakin opiskelijat eriarvoiseen asemaan. Ne jotka haluavat lukea englantia ja ruotsia, saavat lukea näitä kahta kieltä. Ne jotka haluavat lukea jotain muuta kieltä kuin ruotsia, joutuvat lukemaan kolmea kieltä.

Valinnaisuutta on oltava mahdollisimman paljon. Valinnaisuus tuo tasa-arvoa, koska ihmiset ovat erilaisia. Peruskoulun tehtävä on myös auttaa löytämään oppilasta omat vahvat alueensa.

”Monilla asia on tunneperäinen.”

Perus- ja lukio-opetus tai mikään muukaan opetus ei voi perustua subjektiivisiin kokemuksiin.

”..harvaa tämä edes kiinnostaa.”

Ihmisten ei pitäisikään ottaa kantaa asiaan, jos eivät ole perehtyneet asiaan.

”Larsin asenne on huomattavasti miellyttävämpi.”

Miten käy, jos tämä henkilö löytää ihastuttavan persoonan, joka kannattaa urdun kieltä pakolliseksi kouluihin :-))