Onkemäen koulu

Adressin tekijä

/ #10 Oravat-perhepartio & Onkemäen koulu

26.05.2013 08:13

Minulla on ollut onni ja ilo toimia partiolippukunta Vesilahden Valkohäntien Oravat-perhepartion vetäjänä viiden vuoden ajan. Oravien kokoontumispaikka on ollut Onkemäen koululla ja kokoontumisiin on voinut olla mukana koko perhe, mummit, kummit ja muut läheiset. Olemme kokoontuneet myös maastossa, kodilla, vetäjän kotona ja lippukuntamme leiripaikassa Mustalammilla. Retkemme ovat suuntautuneet pääasiassa Vesilahden aluella oleviin kohteisiin. Tukikohtamme on kuitenkin ollut Onkemäen koulu ja sen pihapiiri kaukaloineen.

Lippukuntamme ja sitä kautta Oravienkin taustayhteisönä toimii Vesilahden seurakunta, mikä on tuonut mukananaan paljon hyvää toimintaamme. Oravien kokoontumisissa on käynyt myös paljon vierailijoita ja asiantuntijoita eri aloilta. Olemme tehneet yhteistyötä Onkemäen koulun ja Onkemäen Kyläkerho ry:n kanssa.

Oravat-perhepartio on koonnut yhteen perheitä Onkemäeltä, Riehusta, Kirkonkylästä ja Ylämäeltä. Partion kautta lapset ja aikuiset ovat saaneet uusia ystäviä myös muilta kyliltä lippukunnan yhteisissä tapahtumissa.

Oravat-perhepartion toiminta on omalta osaltaan ollut lisäämässä yhteisöllisyyttä eri-ikäisten ihmisten kesken kylällä ja laajemminkin Vesilahdessa. Eri-ikäiset lapset ja vanhemmat ovat tutustuneet toisiinsa, mikä on koettu positiiviseen asiana. Lapsille ja aikuisille on ollut tärkeää, että harrastus on löytynyt läheltä ja että sinne on voinut tulla koko perheen kanssa.
Vanhemmilla on ollut mahdollisuus ottaa myös vastuuta sen verran kuin haluavat. Viiden vuoden aikana on muutama vanhemmista suorittanut myös Partiojohtajan peruskurssin.

Nyt meillä kaikenikäisillä Oravilla on suuri huoli siitä, että jos Onkemäen koulun toimintaa ollaan alasajamassa, niin samalla olemme vaarassa menettää kokoontumispaikkamme. Kylältä ei löydy tilalle muuta paikkaa, missä voisimme jatkaa toimintaamme.

Monen Valkohännän partiopolku on vaarassa päättyä, jos mahdollisuutta kokoontumisiin ei omalla kylällä ole.
Partiovasemmalla
inka