Kielivalinnan puolesta

Pk-seutu

/ #73

19.12.2006 18:35

"Niissä kouluissa, joissa ei ole resursseja valita ylimääräistä kieltä, tuskin lisättäisiin resursseja pakkoruotsinkaan rinnalle."

Tämä ei tietenkään ole syy pakkoruotsille. Pakkoruotsin poisto antaa nimenomaan mahdollisuuden lisätä eri kielten opiskelijoita, ilman että koulujen resursseja tarvitsee lisätä. Osa ruotsin tunneilta siirtyy vain opiskelemaan saksaa, ranskaa ym., ja näiden kielten opettajatkin ovat enimmäkseen jo valmiina kuten aikaisemmin totesin).

"Yläkoulussa on mahdollisuus valita kolmas tai neljäs kieli."

Hienoa että on.

"Kannattaisi ottaa selvää faktoista. Katso voimassaoleva perusopetuslaki."

Faktathan löytyvät täältä:

"Pakkoruotsinet-sivu on nimettömän yksityishenkilön tekemä, eikä ole luotettava lähde."

Tai ylläpitäjien, joilla kaikilla on kyllä nimi, mutta niitä ei voida ehkä ruotsinkielisten suvaitsemattomuuden takia julkaista.

Perustele mikä tekee Pakkoruotsi.netistä epäluotettavan. Mitä tahansahan voi väittää, niin kauan kuin ei tarvitse perustella väitettään. Pakkoruotsi.netissä on näkemyksiä, tiedonlähteisiin on lähteet merkitty, suuri osa on luvalla julkaistuja artikkeleita tai lainauksia, joissa kirjoittaja on mainittu.

"Mielipiteet voi muodostaa ihan itsekin, ilman vihanlietsontasivuja."

Jos pystyt osoittmaan, että sivulla on vihanlietsontaa, niin lupaan, että nämä kohdat tulee poistumaan sivustolta.

"Tietysti vapautuksen saa myöhemminkin, vaikka alkeet olisi jotenkin saanutkin opittua."

Vapautusta ei niin vain saada, vaan oppimisvaikeus pitää pystyä osoittamaan. Asia ei kuitenkan liity mitenkään ruotsin pakollisuuteen; pakkoruotsille ei ole perustelu se, että siitä saa vapautuksen. Tuskin matematiikka on pakollinen kouluissa sen takia, että siitä voi saada vapautuksen :-))