INARIN SYRJÄKYLIEN VIESTILIIKENNEYHTEYDET & taistelu jatkuu ja sen etenemistä voi seurata osoitteess

Jan-Eerik Paadar
Adressin tekijä

/ #15 Sisäasiainministeriön kannanotto

06.01.2008 09:12

Juhani Porthan 4.1.2008 SM-2007-3753/Tu-38

Sähköpostiviesti 14.12.2007

VIESTILIIKENNEYHTEYDET

Jan-Erik Paadarin 14.12.2007 allekirjoittaman sähköpostiviestin mukaan Inarin kunnan alueella toimivien kotitalouksien, yritysten, valtion ja kunnan, palo- ja pelastuspalvelun, metsätalouden, rajavartiolaitoksen, tullilaitoksen ja monien muiden alojen työntekijöiden turvallisuus on vaarantunut puutteellisten viestiliikenneyhteyksien vuoksi puhumattakaan kymmenistä tuhansista matkailijoista.

Sisäasiainministeriö tuntee huolta väestön turvallisuuden kannalta välttämättömän tietoliikenneinfrastruktuurin puutteista osissa maamme harvaanasuttuja alueita.

Ministeriön tavoitteena on osaltaan edistää tietoliikenneyhteyksien ja -palveluiden tarjontaa kotitalouksille ja yrityksille ja turvata siten väestön turvallisuuden kannalta tarpeellisten tiedonvälityskanavien saatavuutta. Tältä osin ministeriö viittaa asiassa liikenne- ja viestintäministeriön ja Viestintäviraston kannanottoihin.

Sisäasiainministeriön näkemyksen mukaan Valtioneuvosto on jo edistänyt kolmannen sukupolven matkaviestinverkkojen (3G) rakentumista sallimalla teleoperaattoreille mm. tiettyjen aiemmin GSM-verkoille varattujen taajuuksien käyttäminen.

Ministeriön saamien tietojen mukaan on tällä hetkellä yli 96 prosentille suomalaisista kotitalouksista saatavilla kiinteän verkon laajakaistapalvelu, ja jo yli puolet kotitalouksista on hankkinut laajakaistayhteyden. Kiinteää verkkoa täydentävillä langattomilla yhteyksillä kyetään saattamaan loputkin suomalaiset kotitaloudet laajakaistayhteyksien piiriin. Uusien tekniikkojen tulo markkinoille lisää käyttäjien valintamahdollisuuksia myös maaseudulla. Laajakaistayhteyksien tarjonnan ulkopuolella on tällä hetkellä arviolta noin 75.000 kotitaloutta.

Sisäasiainministeriön näkemyksen mukaan koko valtakunnan alueella toimiva viestintäinfrastruktuuri on tärkeä alueellisen ja sosiaalisen tasa-arvon kannalta.

Teleyritykset voivat tarjota yleispalveluaan jatkossa muunkin kuin lankapuhelinverkon välityksellä. Tämä viestintämarkkinalain muutos tuli voimaan viime vuoden helmikuussa. Muutos tehtiin, koska matkapuhelimesta on selvästi tullut koko kansan puhelin; yli 96 prosentilla kotitalouksista on yksi tai useampi matkapuhelin. Lankapuhelimia on enää alle 40 prosentissa kodeista.

Sisäasiainministeriön näkemyksen mukaan lankapuhelinpalvelun tarjontaa ei tulisi lopettaa yhdellekään asiakkaalle ennen kuin hänelle voidaan tarjota korvaavia matkapuhelin- ja laajakaistapalveluita.

Sisäasiainministeriön kannanoton mukaan Viestintäviraston tulee regulaattorina seurata mm. yleispalveluvelvollisten teleyritysten tietoliikenteen saatavuutta ja hinnoittelua. Ministeriö pitää myös välttämättömänä, että Viestintävirasto, kunnat, yritykset, teleoperaattorit ja muut asianosaiset kiinteässä yhteistyössä ratkaisevat nopeassa aikataulussa tarpeelliset etenemistavat väestön turvallisuuden takaamiseksi kaikissa olosuhteissa.

Neuvotteleva virkamies Johanna Hakala

Ylitarkastaja Juhani Porthan