Antakaa turvapaikka kristitylle Markille

Maria Roimaa

/ #100 Tukiryhmä Facebookissa

05.08.2013 09:45

Nyt on perustettu tukiryhmä Facebookkiin! Se löytyy täältä:

Niitä varten, jotka eivät ole Facebookissa, laitan viestin tähän:

"Voit osoittaa tukesi Markin turvapaikan saamiseksi osallistumalla tähän tapahtumaan ja halutessasi lähettämällä alempaa löytyvän vetoomuksen Maahanmuuttovirastolle joko postitse:

Maahanmuuttovirasto

tai sähköpostitse osoitteeseen migri@migri.fi

Hyvä Maahanmuuttoviraston väki,

vetoamme teihin egyptiläisen Suomessa kolme vuotta asuneen ja täällä kristityksi kääntyneen Markin turvapaikan puolesta. Uskomme, ettei Markin tilanteessa olla riittävästi perehdytty hänen kääntymyksensä aitouteen, eikä siihen todelliseen vaaraan, johon hän altistuisi joutuessaan lähetetyksi takaisin kotimaahansa.

Markin seurakunnan IEC:n (International Evangelical Churcin) pastori Timo Keskitalo menee takuuseen Markin kristityksi kääntymisen aitoudesta ja voisi omien sanojensa mukaan kerätä kymmenien seurakuntalaisten todistukset Markin vakaumuksesta. On hämmästyttävää, ettei todistajia ole kuultu ennen päätöstä palauttaa Mark takaisin kotimaahansa.

On huomioitava, että Egyptissä kristittyjen vainot ovat todellisuutta, ja siellä on islaminuskoisten toimesta mm. poltettu kirkkoja ja tapettu kristittyjä (lähde: Stefanus-Lähetys ry). On myös huomattava, että kristityksi kääntyneen muslimitaustaisen henkilön asema on Egyptissä monin verroin vaikeampi, kuin kristittyyn perheeseen syntyneen henkilön asema. Kaikissa islamin laintulkintakoulukunnissa todetaan että islamista poiskääntynyt henkilö on kuolemantuomion alainen. Tämä ei ole vain jonkin ääriliikkeen käsitys, vaan maltillistenkin muslimioppineiden kanta. Vaikka valtion laki ei vaadi kuolemanrangaistusta islamista pois kääntyneelle, on se yhteisön näkemys. Markin lähisuvun jäseniä kuuluu Muslimiveljeskuntaan, ja siksi on todennäköistä, että Markin lähisuvusta löytyy henkilöitä, jotka veisivät kuolemantuomion täytäntöön. Tässä tilanteessa asuminen toisella paikkakunnalla Egyptissä ei riitä suojeluun. Tarvitaan oikeusvaltio, joka suojelee Markia uhkaa vastaan.

Menettely Markin tapauksessa vaikuttaa puutteelliselta siltä osalta, ettei todistajia ole kuultu. Lisäksi Egyptin maa-arvio on aivan liian optimistinen eikä ajan tasalla. Vetoan teihin, hyvä Maahanmuuttoviraston väki, että Mark voisi saada turvapaikan Suomesta, jotta häntä ei lähetettäisi kotimaahansa varmaan kidutukseen ja kuolemaan. Suomen tulee olla se oikeusvaltio, joka suojelee Markia.

Ystävällisin terveisin,
________________________(nimesi)"