IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Jarkko Nisula, pj, Martinjärven vesienhoitoyhdistys ry.

/ #2333 Re: Puoleeetonta tutkimusta, väliraportti

09.08.2013 21:19

#2330: -

Tiedoksi, että tämä ei ole puolueetonta tutkimusta. Vapon lakimies Patrikainen on kirjallisesti yhdessä vaatimuksessaan vahvistanut, että Vapo on kyseisen raportin GTK:lta tilannut.

GTK tai Vapo eivät myöskään ole muistaneet mainita väliraportin yhteydessä, että kyseinen Cs-ajoitus on eurooppalaisissa tutkimuksissa todistettu erittäin epäluotettavaksi jo vuosikymmeniä sitten ( esim. 1984 Ron Davis).

Edelleen Martinjärvessä ei ole missään kohtaa vapaata vettä kahta metriä. Pohjaan kuitenkin on matkaa suurella osalla järveä 5-8 metriä. Iso-Kivijärven mittauspisteessä vettä oli 4,8 metriä. Muuten vapaan veden korkeutta ei ole ilmeisesti edes kartoitettu.

Edelleen väliraportissa on unohdettu mainita, että Cs-pitoisuuksia ei ole mitattu Martinjärvestä mistään kohtaa 45 cm syvemmältä, vaikka GTK:n tiedossa ovat olleet tutkimuksen alkaessa Martinjärven vesienhoitoyhdistyksen suorittamat  (7 kpl) vanhojen ranta-asukkaiden haastattelut, joiden mukaan vielä 1960 ja -70 luvuilla Martinjärvessä on ollut vettä ainakin 5-7 metriä.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana voidaan myös mainita, että VAPO on ollut rahoittamassa Jyväskylän yliopistoon vuonna 2000 perustettua ympäristötieteiden professuuria. Jyväskylän yliopistohan on mukana kyseisessä tutkimuksessa.