Mopoautojen ja mopojen rakennenopeudeksi 60 km/h

ärsyyntynyt

/ #152 Re: Re: lapset lapset...

22.08.2013 22:28

#131: Nimetön - Re: lapset lapset...

Voi kultapieni, kyllähän minä nyt sen mopon ohi NÄEN ajaa. En minä ole sokea, senkin höpsö. Enkä kyllä ole koskaan kuullut, että sokeille myönnettäisiin ajokortteja, sehän olisi hieman pelottavaakin. ;) Kyse on siitä, että mopo on huomattavasti vaikeampi ohittaa sen ajaessa kaistan vasenta reunaa, kuin silloin kun se ajaa liikennesääntöjen mukaisesti kaistan oikeaa reunaa. Monet tiet ovat sen verran leveitä, että rinnakkain mahtuu helposti ajamaan kaksi autoa ja se mopo ilman, että kenellekään aiheutuu minkäänlaisia vaaratilanteita.

Jos siis mopo ajaa kaistan oikeaa reunaa niinkuin kuuluukin, voin ohittaa tämän hidastelijan, vaikka vastaan ajaisikin autoja. Joudun ajamaan vastaantulijoiden kaistan puolella maksimissaan noin 20-30cm verran, enkä välttämättä edes sen vertaa.

Jos taas mopo ajaa kaistan vasenta reunaa, täytyy se ohittaa kuin auto, eli minun on siirryttävä kokonaan vastaantulijoiden kaistan puolelle, ja varattava riittävästi matkaa ohitusta varten. Yhtään ruuhkaisempaan aikaan tämä aiheuttaa niitä jonoja, kun jokainen mopoa ohittava auto joutuu kärkkymään sopivaa ohitushetkeä sensijaan, että pystyisivät varsinaisen ohittamisen sijasta vain ajamaan mopon ohi hieman sitä väistäen.