EI Viialan Keskustan koulun peruskorjaukselle

Janita Puomila

/ #39 Korjaamisesta

27.08.2013 20:05

"Kosteus- ja homevaurioiden synty pitäisi ennalta ehkäistä säännöllisellä huolto- ja kunnossapitotoiminnalla. Vaurioiden ja mikrobikasvun jo synnyttyä korjausten hinta moninkertaistuu. Tietyn rajan ylittymisen jälkeen rakennusta ei voida enää korjata kuntoon. Tästä on valitettavan monta julkista esimerkkiä. Pienen pintaremontin jälkeen tehdään tavallinen peruskorjaus, sitten homekorjaus pahimmassa tapauksessa kahteen kolmeen kertaan ja lopulta rakennus puretaan pois. Kokonaisedullisempaa olisi päättää jo alunperin purkamisesta. Tarvitaan viranomaisopas myös siitä, milloin rakennus todennäköisesti on purkukunnossa.

Homekasvustot tulee aina mekaanisesti poistaa. Terveydellisiä perusteita ei ole jättää kasvustoja paikoilleen. Osastointia ja tiivistystä on joissain yksittäistapauksissa käytetty tilapäisratkaisuna uutta rakennusta odotellessa, mutta tämän korjausmallin terveellisyyttä ja turvallisuutta ei ole todistettu. Sen sijaan on tutkimuksissa osoitettu, että tiivistykset alkavat vuotaa jo puolen vuoden kuluttua. Pitkäaikaisseurantaa tällaisissa rakennuksissa työskentelevien terveydentilasta ei ole tehty. On eettisesti kyseenalaista toimintaa esim. päiväkodeissa tai koulurakennuksissa kertoa lasten vanhemmille, että rakennus on korjattu, jos tosiasiallisesti homevaurioiset rakenteet on jätetty paikoilleen ja saumat vain tiivistetty. Rakennusta käyttävillä on oikeus saada tietoonsa myös korjaustapa. Tällaiset asiakirjat ovat julkisia. Valitettavasti monissa tapauksissa mitään korjaustapaselityksiä tai muita dokumentteja homekorjauksista ei ole olemassakaan."

"Homeiden ja muiden kosteusvauriomikrobien torjunta ei onnistu pelkillä kemikaaleilla. Eräissä tapauksissa asukkaiden terveydentila on romahtanut homekasvustojen kemiallisen torjunnan jälkeen, kun rakenteisiin on ruiskutettu höyryä ja homeita tappavia kemikaaleja. Kaikki sieni-itiöt eivät kuitenkaan kuole ja kosteus herättää henkiin itiöt. Kuolleet itiöt ja niistä vapautuvat aineet ovat tutkimusten mukaan myöskin terveydelle haitallisia ja immunogeenisia. MIKÄÄN VIRANOMAINEN EI SUOSITTELE KEMIKAALIEN KÄYTTÖÄ AINOANA HOMEKORJAUKSENA. Kaikkien viranomaisohjeiden pääperiaatteena on kasvustojen mekaaninen poisto ja kosteusvaurioon johtaneiden syiden selvittäminen ja poistaminen.

Homekasvustojen mekaanisen poiston jälkeen on vielä tarpeen puhdistaa mekaanisesti jäljelle jääneet rakenteet ja varmistua niiden perusteellisesta kuivatuksesta. Jäljelle jäävät rakenteet voidaan vielä käsitellä antimikrobisella aineella, kunhan varmistutaan siitä, ettei torjunta-aineita pääse sisäilmaan. Mikään myrkky tai kemikaali ei tapa mikrobien itiöitä 100 %:sti. Asiasta on olemassa tutkittua tietoa."

Sanoisin, että melko pelottavaa luettavaa, jonka lisäksi esimerkiksi www.homepakolaiset.fi-sivustolla mainitaan, että homeet saattavat aiheuttaa vielä betonin hajoamisenkin. http://homepakolaiset.fi/4_myytti.html Pahimmassa tapauksessa koko koulu kaatuu niskaan.