Muutos Kimmo Pyykkö-museoon

/ #145 Re:

15.09.2013 13:41

#144: -

Muilta voi vaatia, muuta itseltä ei - lienee mottosi. Osaat sanoa, ettei museo kannata, mutta et pystykään vastaamaan huutoosi tai halua esittää omia laskelmiasi, jos ne todetaan myöhemmin virheellisiksi. Onko niin, että olet tekemisissä matkailun kanssa ja koet tuon museon kilpailevan oman/lastesi yrityksen kanssa?

En minä ollenkaan väitä, että yliopistokoulutus sinänsä pätevöittää, mihinkään. Tunnen yhdenkin tohtorin, jopa ylimääräisenä yrityksen taloustiedettä opiskelleen ja muuten matematiikassa pätevöityneen henkilön, joka ei jaksa syventyä verolainsäädäntöön, jos voi delegoida probleeman sisarussarjaansa kuuluvalle. Noita jo valmiita kuntajohtajia ja sittemmin sellaisiksi valittuja on ollut samoissa skaboissa kuin itsekin olin. Yksi ammattikunta on ylitse muiden: diplomi-insinöörit, paitsi ne, joita minä olen pannut ruotuun. Heidän ennakkoasenteensa on: kyllä minä tiedän, älä SINÄ minua opasta.

En toisaalta hyväksy sitäkään asennetta, että korkeakoulututkinto jotenkin on peruste syrjäyttämiseen vaikka tilanteessa, jossa kemistin katsottiin olevan kykenemätön toimimaan terveystarkastajan sijaisena perusteluna, että "Hänen opettamiseensahan menisi vuosi." (Kommentin esittäjänä entinen suunnilleen kiertokoulun käynyt talonmies.) Siis että kemistiä pitäisi opettaa jauhelihanäytteiden ottamisessa! Monta virantäyttöä huomasin hallitsevan pelon: pelko siitä, että tulija olisi jo viroissa olevia pätevämpiä. Niinkuin muuten olisivatkin olleet.

Olemme perheeni kanssa käytännössä kokeneet, että tohtori kunnan johdossa oli parempi kuin keskikoulupohjalta sosionomiksi valmistunut vastaava viranhaltija. Hän onkin mukavsti edennyt suurempaan kaupunkiin. Riippuu aina henkilöstä.

Luuletko tosissaan, etten ole käynyt museoissa? Museo- ja taidenäyttelykäynnit kuuluvan tuttavaporukoidemme vakio-ohjelmistoon. Järjestämme näitä kiertelyitä vuorotellen eri paikkakunnilla. Myös konsertit ja teatterit ovat käyntikohteitamme. Kangasalla meillä ei ole ollut kovin paljon esiteltävää.Taidetila Terrassa olemme käyneet ja Virpi Kinnusen Kosmoksessa. Yksi tähän porukkaan kuuluva on itsekin ns. matrikkelitaiteilija.

Entinen työkaverini, itsekin taiteileva väitöskirjan tekijä (kauppatieteiden lisensiaatti), kiertää perheensä kanssa kesälomallaan kaikki mahdolliset taidenäyttelyt. Sen verran voin paljastaa, että hän ei asu Pirkanmaalla. Itsekin olen siis paluumuuttaja. On siis tullut nähtyä ja koettua kunnalliselämää äidin esiliinannauhoja kauempana. Enimmäkseen muualla kuin Kangasalla.

Paikkakunnalla, jolla asuin, oli uimahalli jo 1960-luvulla. Kirjaston valinnanvara ylitti kirkkaasti Kangasalan tason. Ylemmänasteista korkeakouluopetustakin siellä oli. Keskiasteen oppilaitoksia pilvin pimein. Paikallinen kaapelitelevisio, valtuuston kokoukset netissä jo iät ajat. Uimahalli tuotti tappiota, mutta uiminen edistää terveyttä, ainakin Kangasalan uimareiden mukaan. Niin näissäkin kommenteissa väitetään. Minkälaiset luvut täällä?

Kuvittelin paikkakunnalle palatessani, että täällä olisi jotain, mihin mennä. Katin kontit!

P.S. Odotan jo kommenttiasi naiiviudesta tai jotain muuta ilkeää.