Kannabis lailliseksi

insinööri

/ #2982 Rationaalisen pohdinnan vaikeus

10.05.2011 18:56

Niinkuin kannabiskeskusteluissa usein käy, monet eivät pysty muodostamaan minkäänlaisia rationaalisia perusteluja. Kysehän ei loppujen lopuksi ole edes siitä, että minkälaisia haittoja tai hyötyjä kannabiksesta itsestään on. Kysymys on siitä, voitaisiinko KOKONAISHAITTOJA vähentää toisenlaisella päihdepolitiikalla. Uskon vahvasti, että voitaisiin. Ja mikä on varmaan kaikista kukkahattutädeistä ja karjala-lippis-keskikalja-kannabiksen vastustajista outoa, en itse käytä kannabista. Itseasiassa en käytä edes alkoholia. Nuuskaa tosin käytän mieluusti, vaikka sekin on Suomessa kiven alla. Onnekseni kuitenkin saan sitä hankittua aina tarvittaessa salakuljettajilta tai ruotsinlaivoilta.
Uskon että kieltolaki tulisi kumota. Haluan kumota kieltolain, koska maksan veroja, joita käytetään tähän mielettömyyteen. Myös pieni humanisti sisälläni sanoo, ettei ihmisille tulisi aiheuttaa turhaa kärsimystä kieltolailla. Perustan uskoni näihin tunnettuihin faktoihin.

1. Kannabiksen laillisuusstatus ei korreloi merkittävästi, jos ollenkaan, käyttömääriin.
2. Suurimmat haitat yksilölle aiheutuvat itse kannabiksen sijasta kieltolaista.
3. Pieni vapautuksen jälkeinen käyttömäärien lisäys ei ole merkitsevää kokonaishaittoja tarkasteltaessa kannabiksen ollessa suhteellisen vähähaittainen päihde.
4. (Laiton) kannabis on rahantekoväline järjestäytyneelle rikollisuudelle. Tosin nykyään kotikasvatus on lisääntynyt paljon, jonka näen siinä mielessä positiivisena asiana.
5. Kannabiksen lääkekäyttö helpottuu; tietyissä tapauksissa kovia kipulääkkeitä voitaisiin korvata kannabiksella.

En missään nimessä usko, että laillisuusstatuksen muuttaminen on helppo tie. Kyseessä on tiettyjen tahojen todella suuret taloudelliset intressit.
Tietyille tahoille kannabiksen pitäminen laittomana on suuri taloudellinen etu. Näitä tahoja ovat mm. lääke- ja alkoholiteollisuus sekä järjestäytynyt rikollisuus.