Hätähuuto Salon synnytysten puolesta!

Vieras

/ #62 Re: Re: Re: Re: Re: Anestesiapäivystys

20.09.2013 18:33

#53: - Re: Re: Re: Re: Anestesiapäivystys

Tässähän on se takana, että kun synnytykset lähtevät Salosta, ei tarvita enää päivystyksellisiä hätäsektioita ja synnytyksen kivunlievityksiä varten anestesialääkäriä, jolloin Salossa pärjätään vähemmällä määrällä anestesialääkäreitä eikä tarvitse maksaa niille päivystyskorvauksia (säästöä). Kaikki päivystykselliset toimenpiteet, mihin tarvitaan anestesialääkäriä, kiikutetaan ambulanssilla Tyksiin, jolloin tämä asia ei koske pelkästään äitejä ja vauvoja vaan myös muita ihmisiä vauvasta vaariin, jolta tarvitsee vaikkapa se umpilisäke leikata. Eipä sekään tule kaupungille halvaksi, kun tk-päivystyksestä lähetetään ihmisiä Turkuun ambulanssilla erikoissairaanhoitoon. Eli pelkän synnytysyksikön ja lastenosaston siirto tuo erittäin vähäiset säästöt, sen takia täytyy muualtakin karsia. Jos Saloon jäisi Tyksin lisäksi päivystysleikkaukset, olisi synnytysyksikön jääminen Saloon perusteltua, koska silloin siellä olisi myös se anestesiapäivystys.

Vaikka synnytykset ja lastenosasto siirtyisivätkin Tyksiin, on Salon sairaala joka tapauksessa saneerattava. Mutta onko mitään järkeä korjata vanhaa U-sairaalaa vain sen takia, että siitä tehdään muutaman vuoden päästä vaikkapa parkkihalli? Turhaa rahanmenoa siis sekin piirille. Ja kun Tyksistä ei tilaa löydy ja uusi T-sairaalakin kaipaa korjaamista, niin raha ja säästöt on mielestäni heppoinen perustelu näiden yksiköiden siirrolle.