VETOOMUS Mankin seisakkeen puolesta

Vieras

/ #45 Re: Laukkauttakaa vaan!

25.09.2013 15:02

#40: 15 kertaa viikossa junalla kulkeva - Laukkauttakaa vaan!

Tämä ei ole vaan kovin hyvin linjassa sen kanssa että mankin seisakkeen suosio on kasvanut valtavasti viimeisen 10v aikana, jolloin oikeasti mankin seisake oli hiljainen. On totta että mankin seisake on varsin lähellä kauklahden asemaa, mutta lasilaakso ainakin on sellainen umpikuja että jos seisake lakkautetaan ja samalla poistetaan keino että pääsee radan toiselle puolelle, niin käytännössä julkisen liikenteen kilpailukyky romahtaa.

Itselleni ainakin on vaikea miettiä bussivuoroa jossa olisi järjen hiventä jos ajatellaan julkisen liikenteen kilpailukykyä. Joo, bussi voisi ajaa lasilaakson ja kauklahden väliä jolloin bussilla pääsisi n. 10-15min ylimääräisellä kiepillä junaan, ongelma vain on että kauklahden asemalle kävelee ripeähköllä tahdilla 20min, ja pyörällä 5min.  Tällaista vuoroa tuskin hsl:n tuntien tuodaan koska lasilaakso on kuitenkin kokonaisuudessaan pienehkö alue, niin oma veikkaus on että joku vuoro ajelisi kaikkien muiden alueiden lisäksi lasilaakson lävitse, jolloin kauklahden asemalle voisi päästä noin puolessa tunnissa, tai vaihtoehtoisesti lasilaakso olisi jonkun kauklahden-asemareitin viimeinen paikka jolloin kaikki muut bussiin tulijat joutuisivat turhautuneena istua kun lasilaaksolaisia haetaan. No, kaikkia ei voi miellyttää, ja kenties lasilaakso/mankki on nähty paikkana johon ei kannata tuottaa kilpailukykyistä joukkoliikennettä.

Olen kyllä sitä mieltä että hsl:llä on aivan liikaa turhan tiheällä pysähdyksellä olevia vuoroja (bussi saattaa pysähdellä 100m välein), mutta itse seisake mielestäni seisakkeen olemassaoleminen ei pitäisi olla ongelma vaikka se jostain syystä on. Ongelma on että rantaradan kapasiteetti on jo tapissaan, jolloin pienikin ongelma aiheuttaa vaikuttaa moneen junaan, joka todennäköisesti aiheuttaa siis keskimäärin  yhtä paljon hidastelua (ellei enemmänkin) kuin nämä pari seisaketta.