Lakkauttakaa Tyrnävän pentutehdas

kiinnostunut

/ #72 Faktaa KoiraNet-jalostustietojärjestelmästä

25.09.2013 17:05

Agapios-kennelnimellä on tänä vuonna rekisteröity 18 pentua (osa viime vuoden puolella syntyneitä). Se nyt ei sinänsä ole millään tavalla huolestuttavaa. Vuonna 2010 oli 26 pentua, v. 2009 39, v. 2007 72 pentua. V. 2007 pentuja kahdeksasta eri rodusta, pentueita useampia. Pikku Piskin rekisteröinnit loppuvat vuoteen 2005, silloin sieltä rekisteröitiin 54 pentua, kaikki v. 2004 syntyneitä.

Katsoin läpi useampia pentueita. Huomioita:
1. Harvat vanhemmat olivat terveystarkastettuja. Niiden harvojen, joilta jotain oli mitattu, tulokset eivät olleet puhtaita, vaan kasvatukseen oli käytetty "viallista" koiraa. Yhdestä äsken katsomastani pentueesta emolla oli todettu vialliset polvet, silti sillä oli teetetty useampi pentue tämän polvituloksen saannin jälkeen.
2. Samasta yhdistelmästä oli teetetty monta pentuetta. Tämä on rodun kehityksen kannalta ajattelematonta ja kestämätöntä, varsinkin kun terveystuloksia ei ole. Pelkästään määrä lisääntyy, laatu ei lainkaan.

Kaikki yllä olevat tiedot löydettävissä täältä: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoirat.aspx?Id=kwbdehzlqpg0vrntusjqybrm&Sivu=K&Sort=-8&R=172.4&Nimi=agapios&Kotimaiset=0
Jokaisen saatavilla ja tarkistettavissa.
Pikku Piskin täällä: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoirat.aspx?Id=kwbdehzlqpg0vrntusjqybrm&Sivu=K&Sort=-8&R=172.4&Nimi=pikku%20piskin&Kotimaiset=0

Huolestuttavaa on erityisesti se, etteivät kaikki tämän kennelin pennut varmasti löydy rekisteristä.
- Sekarotuisia ei pistetä Kennelliiton rekisteriin, eikä niistä pidetä terveystietokantaa. Tietokannoistakaan ei ole hyötyä, ellei koiria ole testattu. Moni on täällä todennut, että kennelillä on ollut sekarotuisia myynnissä. Sekarotuisiin pentuihin ei Kennelliitto näillä laeilla ja säädöksillä pysty puuttumaan mitenkään.
- Pentutehtailijat myös usein myyvät puhdasrotuisia "vahinkopentueita", joita ei rekisteröidä, eikä voikaan tavalliseen rekisteriin, koska emon tiheä pennuttaminen on Kennelliiton säännöissä kielletty. Näistä pennuista ei virallista tietä voi löytää varmoja tietoja. Tällaiset pennut voi kuitenkin rekisteröidä Ei jalostukseen -rekisteriin.