Lakkauttakaa Tyrnävän pentutehdas

Elisa Kissa-Öberg

/ #101 Samaa mieltä

27.09.2013 08:04

Helena sanoi hyvin että ilmoituksen tekeminen on jokamiehen oikeus ja velvollisuus! Oikein. Ei auta paljon keskustelupalstoilla nimettömänä huudella että tehkää nyt joku jotain kun siellä on niin kauheeta... Jonkun on todella vaikea tehdä jotain jos ei itse ole silminnäkijä.
Kun teet itse ilmoituksen voit myös kysyä mihin toimenpiteisiin asiassa on ryhdytty.

Voit jopa pyytää itse tarkastuspöytäkirjoja, silloin näet onko asialle tehty yhtään mitään. Tarkastuspöytäkirjat ovat siis julksia asiakirjoja.

Vaatii hieman vaivannäköä ja ehkä pari puhelinsoittoa koska olen huomannut että meileihin ei välttämättä saada vastauksia.

Valitettavasti kun ne ilmoituksetkaan ei aina riitä. Olisi tosi mielenkiintoista tietää kuinka monta ilmoitusta Tyrnävän pentutehtaastakin on tehty... Olen saanut kopiona seikkaperäisen ja asiallisen emailin joka lähetettiin läänineläinlääkärille koskien Pikku Piskiä. Mitään vastausta siihen ei lähettäjä saanut, eikä paikassa ole sen johdosta käyty. Vasta tänä vuonna syyskuussa oli tarkastuskäynti.

Suomalaiset on jotenkin niin ujoja ja anteeksipyyteleviä että "eihän me nyt voida vaivata viranomaisia jne". Kuulkaa, kun se on heidän työtään.

Toinen asia mistä haluan vielä purkaa sydäntäni nyt kun aloitin on se, että mikä hemmetti siinä oman nimen sanomisessa on niin vaikeaa. Eräs ajankohtaisohjelma oli kiinnostunut tästä tapauksesta mutta ihmiset joita ehdotin haastateltaviksi kielsivät ehdottomasti antamasta yhteystietojaan. Toinen vielä kehtasi sanoa että "auttaa mielellään jollain muulla tavalla". - Jos joku kaatuisi kadulla ja pyytäisi ohikulkijaa auttamaan, vastaisiko tämä että nyt ei sovi, mutta autan mielelläni jollain muulla tavalla?

Luulevatko ihmiset, että kun he tekee ilmoituksen omalla nimelään ja vielä soittaa perään, he joutuvat heti jonkun virkakoneiston mustalle listalle vai mikä siinä on? Mikä siinä maksaa vastata huutoonsa?

Sori kun nyt näin avauduin mutta tämä adressihan lähti siitä että joku (en muista nimeä) kirjoitti facebookissa eräässä ryhmässä Pikku Piskistä että "tehkää nyt jotain". Myöhemmin hän poisti kirjoituksensa, siksi en edes tiedä hänen nimeään. Monet ryhmässä tuntuivat tietävän asiasta ja kun kysyin voisiko vaihteeksi joku toinen ottaa yhteyttä Oulun eläinsuojeluun ja Kennelliittoon, kukaan ei enää vastannut. Siksi tämä asia jotenkin "jäi" mulle.

Tämän adressin johdosta mulle on tullut pyyntö kirjoittaa toisesta pentutehtaasta. Kun kysyin millaisia todisteita hänellä on, onko tarkastuspöytäkirjoja ym. hän ei enää vastannut. Oliko ehkä tarkoitus että aloitan saman rumban taas uudelleen?

Eläinsuojeluasioiden selvittäminen ei vaadi mitään erityislahjakkuutta, sen kun vain meiliä liikenteeseen ja puhelinsoitto perään. Jos tosiaan ei "uskalla" soittaa niin sitten pitää mennä itseensä. Kyllä jokainen uskaltaa siinäkin vaiheessa soittaa ja esitellä itsensä kun hakee töitä, ostaa koiranpentua tai muuten haluaa saada itselleen tärkeän asian hoidettua!

Ja vielä: jos omasta mielestään on jotenkin "jäävi" hoitamaan eläinsuojeluilmoitusta, niin sitten voi kysyä että onko omat arvot kohdalla. Jos pitää itseään eläinystävänä, ei voi pitää jotain kennelpiirin, metsästysseuran tai lionsien jäsenyyttä tai tuttavapiiriä tärkeämpänä kuin sitä mikä on oikein!