Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

KAIKKI HAKKEREILLE?

/ #149 Re: E-resepti

21.10.2013 09:51

#5: Miksi adressi tästäkin??? - E-resepti

Kaiken sähköisen tiedon pystyy hakkeroimaan.  Pikkupojat tunkeutuvat USA:n armeijan tietoihin ja USA:n hallinto suurinpiirtein kaikkeen sähköiseen liikenteeseen koko maailmassa.  Suomalainen hakkeri tunkeutui internetkauppojen palvelimiin ja kopioi ilmeisesti kansainväliselle rikollisjärjestölle kymmenientuhansien ihmisten luottokorttitunnukset ja salasanat.

Vaikka sähköiseen potilastieto- ja reseptijärjestelmään kirjaudutaan henkilön pankkitunnuksin, on vain ajan kysymys koska rikolliset murtautuvat sinne.  Eihän siihen tarvita kuin taitavan hakkerin tunkeutuminen terveyskeskuslääkärin tunnuksiin kaupungin/kunnan verkon kautta.

Se voidaan tehdä manuaalisestikin: joku terveyskeskuksen henkilökunnasta tutkii lääkärin pöytälaatikot, lompakon tai muuten vaan narraa tiedon.

Sitten hippinörtti tehtailee äkkiä massoittain huumereseptejä väärinkäyttäjille.  Apteekeissa ei heti huomata mitään. Reseptihän ei olisi käsintehty tökerö paperiväärennös, vaan "luotettavasti" toimitettu sähköinen viranomaistieto.

Sähköiset potilastiedot ovat myös paha paikka.  Kun ne ovat kohta kaikkien lääkärien luettavissa, varmasti on odotettavissa oikeusriitoja.  Vakuutusyhtiöt, työnantajat, KELA jne, jne.  Yksilöllä pitäisi olla oikeus kieltää kaiken oman terveystiedon tallettaminen valtakunnalliseen sähköiseen tietokantaan.