Gammelbacka skola

Gäst

/ #5

24.10.2013 16:38

Tycker att det borde uppmärksammas att åtminstone två av de som ingick i arbetsgruppen som gjorde skolnätsundersökningen själva är hemmahörande i Tolkis samt har barn som går i Tolkis skola. Har med denna bakgrund mycket svårt tro dessa personer varit opartiska i sin utredning. Att stänga t. ex. Gammelbacka skola känns som vanvett. Ifall man vill locka inflyttare till Borgå från t. ex. huvidstadsregionen gör man det inte med enorma enhetsskolor som dragplåster, dem finns det av också i huvidstadsregionen, utan med mindre skolor där skolvägen kan vara kort. Att i detta sammanhang tala om kostnadsbesparingar är nonsens, kostnaderna för att bygga en enhetsskola och dessutom skjutsa barnen långa vägar kan inte bli billigare än att underhålla små skolor. För att inte tala om skoltrivseln, har mycket svårt att tro att det är bättre för ett barn att gå i en skola med många hundra elever, än att gå i en liten.