Kannabis lailliseksi

Satunnaiskäyttäjä

/ #2995 Asiaa, kiitos.

19.05.2011 23:29

Koko kannabiskeskustelu kaatuu taas, kuten aina, siihen, että molemmin puolin keskustelua ilmenee vain ja ainoastaan ekstremistejä. Asiahan ei todellakaan ole niin mustavalkoinen. Kerrataanpas asia vielä niinkin, että tyhmäkin sen ymmärtää.

Ennenkuin aloitan, todettakoon että itse olen kannabiksen satunnaiskäyttäjä. En ole ylpeä siitä, mutten myöskään häpeä sitä.

Aloitetaanpa miinuksista, pähkinänkuoressa:
Kannabis ei ole "vain ja ainoastaan terveellinen luonnontuote", kuten puolestapuhujat antavat ymmärtää. Kannabiksen käytöllä on selvä yhteys mielenterveyden ongelmiin, aivan kuten kaikilla psykoaktiivisilla aineilla. Varsinaisia psykoositapauksia on vähän, mutta kuten joku jo aiemmin mainitsikin, yksikin on liikaa. Olemassaolevia mielenterveyden ongelmia kannabiksen käyttö, tutkitusti ja myös omassa käytössäni huomatusti, saattaa pahentaa. Tällöin vaaditaan usein kuitenkin pitempiaikaisempaa ja intensiivisempää käyttöä, kaikkihan on loppupeleissä annostuksesta kiinni. Vieroitusoireet kannabiksesta ovat pidempiaikaisen käytön jälkeen mm. masennus, sekä lähimuistin ja aloitekyvyn heikentyminen. Tunnen myös henkilökohtaisesti muutaman ihmisen, joille kannabiksen poltto ei sovi, koska he alkavat kärsiä joko käytön yhteydessä tai jonkin aikaa sen jälkeen mm. lievistä pelkotiloista. Mitään vakavaa heillekään ei kuitenkaan ole käytöstä koitunut, koska ovat osanneet lopettaa ajoissa. Varsinaisia fyysisiä terveydellisiä vaikutuksiahan kannabiksella ei ole, tai ainakaan niistä ei ole mitään todisteita. Savun hengittäminen ei ole missään tapauksessa terveellistä, mutta on myös totta ettei kannabiksen savu ole yhtä haitallista kuin esim. tupakan. Tämänkin kuitenkin kumoaa usein se fakta, että useimmiten käyttämisen ohessa kannabis sekoitetaan tupakkaan, jolloin savu on luonnollisesti epäterveellisempää.

Sitten hyviin puoliin, niihinkin pähkinänkuoressa:
Kyllä, kannabis aiheuttaa masennusta, ainakin intensiivisemmällä käytöllä. Itse olen kuitenkin huomannut, kuin myös kuullut monien käyttäjien sanovan, että se auttaa myös parantamaan mm.. masennusta ja stressiä pidemmälläkin aikavälillä. Itsetutkiskeluunhan kannabis onkin ehdottomasti omiaan, sopivalla annostuksella, juurikin sen rentouttavan ja "tajuntaa laajentavan" vaikutuksen vuoksi. Minkäänlaisia fyysisiä haittavaikutuksia kannabis ei myöskään aiheuta, ellei vaikutuksen alaisena ilmenevää korkeaa leposykettä lasketa. Sama vaikutushan on kuitenkin esim. jännittävän elokuvan katsomisella. Viimeisenä vielä nimitys "narkki" ei oikeasti sovi kannabiksen käyttäjän kuvaamiseen. Kyllä, jotkut käyttäjät ovat pohjalla pelkän kannabiksen käytön takia, mutta suurimmalla osalla kannabiksen käyttö ei haittaa normaalia elämää lainkaan.

Kaikki edellämainitut vaikutukset ovat toki, täysin yksilökohtaisia. Koskaan ei voi tietää miten kannabis kenenkin kohdalla vaikuttaa, sama pätee toki kaikkiin muihinkin päihteisiin. Kaikkia edellämainittuja vaikutuksia esiintyy myös alkoholin käytössä.

Arvostaisin todella, jos kannabiskeskustelua voitaisiin joskus käydä asiallisesti, ilman henkilökohtaisia hyökkäyksiä ja turhaa ekstremismiä. Hyvänä esimerkkinä puolustajien argumenttien kumoaminen sillä, että "kaikki savupäät ovat tyhmiä". Itse kukainenhan voi itse päätellä, kuinka paljon vaikkapa allekirjoittaneen aivot ovat satunnaiskäytössä pehmenneet.

Oma kantani asiaan? Neutraali. En ole puolesta enkä vastaan, sillä saan kyllä hankittua kannabista jos vain haluan. Ymmärrän kyllä miksi kannabis halutaan lailliseksi, mutta tiedän myös, ettei hallitus tule sitä ikinä tekemään, ajetaanhan alkoholin ja varsinkin tupakan käyttäjiä yhä ahtaammalle ja ahtaammalle.