Kannabis lailliseksi

insinööri
Vieras

/ #2998 Re: Asiaa, kiitos.

20.05.2011 22:54

#2995: Satunnaiskäyttäjä - Asiaa, kiitos.

Hyvä kirjoitus. Haluaisin palata pariin kohtaan vielä. Totta on että kannabiksellä on ilmiselviä haittavaikutuksia, joiden esiintyvyys on ainakin jollain tavalla sidoksissa annostukseen. Hyvä kysymys on, että nouseeko laillistamisen myötä käyttäjien määrä niin paljon, että siitä aiheutuneet ongelmat kumoavat vapautuksen hyödyt. Siitähän ei voida tasan tarkkaan varmoja olla. Tässä tullaan siihen tärkeään pointtiin liberaalien puolelta:käyttömäärät eivät juuri korreloi laillisuus statuksen kanssa, vertaa Portugali, Hollanti yms. Jos Suomessa kävisi näin, liberaali päihdepolitiikkahan olisi onnistunut veto. Toisekseen mielenkiintoinen kysymys on, miten mielenterveysongelmien määrä muuttuisi siinä tapauksessa, jos pieni osa alkoholin käyttäjistä siirtyisi käyttämään kannabista.Muistaakseni Saarnion paperissa olinesitetty joitain suhdelukuja alkoholin sekä kannabiksen suhteellisista psykoosiriskeistä. Alkoholin riskiluku oli 7,9 , kun taas kannabiksella 2,1. Paljon mahdollista, että muistan väärinkin, mutta kyseinen rapsa löytyy googlettamalla(Pekka Saarnio). Niin tai näin, alkoholi on tosiaan suuri mielenterveysongelmien aiheuttaja. Ps. Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kun mobiililaitteella tätä kirjoittelin.