Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Vieras

/ #976 Re: Re: Re:

15.11.2013 10:01

#974: - Re: Re:

Eilen kerrottiin, että n. 20% Fennovoiman rahoittajista on hylännyt Fennovoiman. Tämä ei ole mikään ihme, sillä jos reaktori maksaa 6 miljardia, automaatio, generaattorit ja infra reilun miljardin siihen päälle, niin silloin ei 1.2 GW voimalan rakentaminen kannata, ei vaikka sähkön hinta nousisi monta kertaa inflaatiota nopeammin. Monen kunnan sähkölaitoksen johtaja ei silti tunnu tajuavan tätä, ja jos tajuaa, niin toinen asia on, että kerrotaanko kunnanvaltuutetulle kaikki. Fennovoima ei ymmärrettävistä syistä kerro hankkeen tarkkaa kustannusarviota julkisuuteen. Yritysjohdon etu ei aina ole sama kuin yrityksen omistajien.

Mutta olikohan kellekään yllätys, että konkurssikypsät Outokumpu ja Talvivaara ilmoittivat jatkavansa Fennovoimassa. Molemmat näistä ovat tehneet tappiota melkein vuosikymmenen putkeen, joten on selvää, ettei näissä yrityksissä osata laskea mihin rahat kannattaa laittaa.

Outokummulla olisi ollut jo monta vuotta omat voimalaitokset pyörimässä, jos olisi päättänyt tuottaa energiansa millä tahansa muulla kuin ydinvoimalla. Ihme, ettei tällaista asiaa olla tajuttu, varsinkin kun Outokummun hallituksen puheenjohtajana oli vuosikausia Wärtsilän toimitusjohtaja, ja kun Wärtsilä valmistaa megawatti luokan voimaloita. Wärtsilän voimalat olisivat pyörineet jo parikymmentä vuotta siihen mennessä, kun Fennovoimalan on edes suunniteltu käynnistyvän