Lopettakaa Carl Gustaf Emil Mannerheim mustamaalaus.

Kalle Laukkanen
Helsinki

/ #18

30.03.2008 00:49

Virheellisen totuuden ilmaiseminen satiirissahan ei ole kiellettyä; mielestäni tässä nyt on kyse siitä että jotkut pitävät homona olemista niin pahana että jos jonkun henkilön seksuaalisuuden vaihtaa siksi, se on kamala asia. Kyllähän Itse Valtiaatkin vääristelee totuutta. Matti Vanhasen änkytystä on huomattavasti liioiteltu (muistaakseni hän hiukan änkyttää oikeastikin) ja Eero Heinäluomalle on lisätty italialainen aksentti (jollaista hänellä ei tietääkseni ole). Nämä molemmathan ovat totuuden vääristelyjä; sanoisin että jos asiasta ei ole varmuutta niin silloin on myös se että Mannerheim olisi homo. Mutta onko homous huono asia? Varmasti jonkun mielestä on. Kyse on nyt siitä, että homous on huono asia useamman ihmisen mielestä kuin esimerkiksi änkytys tai italialainen aksentti. Toki animaation tekijällä voi olla erikoisia motiiveja siitä miksi hän teki Mannerheimista nimenomaan homon, mutta ei tämä mielestäni ketään erityisesti loukkaa.

Tämä nyt on siitä hankala tilanne etten tiedä tuosta animaatiosta sen tarkemmin; toisaalta minua ei voisi vähempää kiinnostaa tämä nykyinen "suurien" ihmisten palvontakulttuuri.

Siitä huolimatta että animaatiossa esiintyy ihmisiä, joilla on samat nimet ja sama ulkonäkö kuin tässä maailmassa oikeasti olleilla henkilöillä, se on fiktiota. Kuten aiemmin mainitsinkin Itse Valtiaista, siinäkin varmasti loukataan joidenkin julkkisten tunteita; ainoa mikä minua mietityttää ovat nimenomaan animaationtekijän motiivit leimata Mannerheim homoseksuaaliksi mutta jos / koska elokuva on fiktiota / annetaan ymmärtää että se on fiktiota on mielestäni ihan ok esittää Mannerheim millaisena tahansa.

PS. Minusta saa tehdä elokuvan jossa olen pedofiili-nekrofiili ja syön lapsia aamuisin, jos tehdään selväksi että se on fiktiota.