Aidon Hietasaaren puolesta

Kallio

/ #14 Voi teitä romantikkoja

20.06.2011 21:48

Alueen luonnossa vaan ei ole mitään ainutlaatuista. Vettynyt maa pajukkoineen kaipaisi kyllä maisema-arkkitehti-hortonomin huomiota. Onhan siellä sataman lähellä jotain harvinaisuuksia, mutta nekin ovat laivojen mukana tulleita tuliaisia eikä alueen alkuperäistä kasvistoa.

Minun mielestäni aluetta pitäisi ylipäätään kehittää, koska nykyisellään alue on aivan liian hyvällä paikalla ollakseen vain punkkien ja hyttysten valtakuntana.Tai muutaman alueen asukkaan koiran jätöspaikkana. Mielummin jonkinlainen idyllinen vapaa-ajan viettopaikka kaikille. Ei mikään urheilukeskus tai nuorison juopottelualue. Sellainen luonnollinen jatke Hupisaarille, kauppatorille ja Pikisaarelle.

Paikka voisi olla sopiva sekoitus Helsingin Seurasaarta, Töölönlahtea, Kaivopuistoa, Keskuspuistoa, Pitkäkoskea, Haagan Rodopuistoa, Kumpulan kasvitieteellistä puutarhaa, Viikin luonnonsuojelualuetta, Linnanmäkeä, Korkeasaarta... Jos joku ei usko että Helsinki olisi hyvä esikuva luontokaupungiksi, niin tässä muutama prosentti esimerkeistä.

Tuossa alkuperäisessä tekstissä on hauska kohta... "luontoympäristöt uhkaavat hävitä rakennusten, teiden ja parkkipaikkojen alle" Alla hieman tosiasioita mittasuhteista, että asiat ei menis ihan pelkällä tunteella ;-)

Helsingin Lintsi on pinta-alaltaan 65.000 m2 (vaatimattomat 250x250 metriä) eli pienempi alue kuin nyt Toppilansalmen rannassa on tyhjää asfaltoitua aluetta autokoulujen harjoitusalueena ;-) Lintsille tosin on hyvät liikenneyhteydet, joista myös Oulu voisi ottaa mallia ihan yleisestikin.

Helsingin Korkeasaaressa käy reilut 500.000 kävijää kesässä eikä sielläkään ole saari täynnä autoja ja parkkipaikkoja. Eikä edes se viereinen saari Mustikkamaa, josta alueelle tullaan maitse.

Jos sinne kuitenkin tehdään huvipuisto tai vastaava. Ei kai kaikkia tarvitse ajattaa saaren asuinalueen läpi. Siinä on Toppilan puoli täynnä hyvää pysäköintimaata. Siellä on varmasti riittävästi saastunutta jätemaata jäljellä, johon ei saa asuintaloja rakentaa ;-)