Kannabis lailliseksi

JonesXxX XXX
XXX

/ #637 Miksi huumeet pitäisi laillistaa? 10 parasta syytä!

27.05.2008 10:48

1. Todelliset syyt ja seuraukset

Poliitikot ovat jo liian pitkään peittäneet huumeiden kieltolailla ne todelliset sosiaaliset ja taloudelliset tekijät, jotka johtavat huumeiden käyttöön. Suurin osa laillisten ja laittomien päihteiden käytöstä on viihdekäyttöä. Köyhyys ja epätoivo ovat suurin syy huumeiden ongelmakäyttöön. Ongelmakäyttäjien määrää voidaan vähentää puuttumalla näihin taustalla oleviin syihin.

2. Laittomien markkinoiden poistuminen

Huumausaineilla käytävä kauppa perustuu kysyntään ja miljoonat ihmiset käyttävät laittomiksi luokiteltuja päihteitä. Luomme tilaa rikollisille markkinoille pitämällä joidenkin päihteiden tuotanto, kysyntä ja käyttö laittomana. Voitot ovat satoja miljardeja. Laillistaminen pakottaa rikolliset pois huumekaupasta, ehdyttää laittomista päihteistä saadut tuotot ja antaa mahdollisuuden säädellä ja valvoa markkinoita (mm. reseptimyynti, ikärajoitukset, mainonnan säätely)

3. Vähentää olennaisesti rikollisuutta

Laittomien päihteiden hinta muodostuu kysynnän perusteella, markkinoilla, joita ei säädellä millään tavalla. Laittomien päihteiden käyttäminen on kallista. Tämä tarkoittaa sitä, että jotkut laittomista päihteistä riippuvaiset turvautuvat varasteluun saadaksensa rahoituksensa laittomiin päihteisiin (jos lasketaan puolet Iso-Britannian omaisuusrikoksista se tarkoittaa noin kahta miljardia puntaa vuodessa). Suurin osa päihteisiin liittyvästä väkivallasta on laittomaan päihdekauppaan liittyvää.
Laillistaminen tekisi mahdolliseksi säädellä markkinoita, asettaa halvempi hintataso ja näin vähentää tarvetta turvautua rikoksiin. Tuomioistuimien työtaakka vähenisi, sekä vankimäärä pienenisi huomattavasti. Näin säästettäisiin miljardeja. Esimerkiksi tupakanpolttajien ei tarvitse säädeltyjen hintojen vuoksi rahoittaa käyttöään varastelulla. Väkivalta puuttuu myös kokonaan laillisista tupakkamarkkinoista.

4. Laittomien päihteiden käyttäjät ovat enemmistö

Tutkimukset osoittavat, että Britanniassa lähes puolet 15-16-vuotiaista ovat käyttäneet laittomia päihteitä. Puolitoista miljoonaa ihmistä käyttää ekstaasia joka viikonloppu. Nuorten parissa laittomien päihteiden käyttö käsitetään normaaliksi. Huumesodan voimistaminen ei vähennä kysyntää. Hollanti, missä kannabislaki on vapaamielinen, on vähän laittomien päihteiden käyttäjiä verrattuna muihin Euroopan maihin.

Laillistaminen pitää päihteiden käyttämistä normaalina asiana: se on sosiaalinen eikä juridinen asia. Meidän itse on päätettävä se miten toimimme päihteiden kanssa. Vuonna 1970 Britanniassa tuomittiin 9000 ihmistä huumausainerikoksista, 15% nuorista oli käyttänyt laittomia päihteitä. Vuonna 1995 luvut olivat 94 000 ja 45%. Kieltolaki ei toimi.

5. Antaa mahdollisuuden totuudenmukaisen tiedon jakamiseen

Ennakkoluuloiset ja tietämättömät tiedotusvälineet ja politiikantekijät jakavat meille epämääräistä tietoa päihteistä ja niiden käytöstä. Suoranaisilla valheilla on edistetty ryhmäkuntaisia tavoitteita. Tämä aiheuttaa monia laittomien päihteiden käyttöön liitettyjä haittoja ja vahinkoja.

Laillistaminen auttaa levittämään avointa, rehellistä ja totuuteen perustuvaa tietoa käyttäjille ja niille jotka eivät käytä. Näin ihmiset voisivat itse päättää mitä ainetta ja kuinka he sitä käyttäisivät. Voitaisiin aloittaa uudelleen tutkimus laittomien päihteiden käytöstä ja vaikutuksista – sekä negatiivisista että positiivisista.

6. Tekee kaikki päihteet turvallisemmaksi

Huumeiden täyskielto on johtanut käyttäjien leimaamiseen ja syrjäytymiseen. Valtiot, joilla on hyvin tiukka huumausainepolitiikka, on myös hyvin korkea HIV-tartuntojen määrä suonensisäisten laittomien päihteiden käyttäjillä. Iso-Britanniassa C hepatiitti leviää laittomien päihteiden käyttäjillä.
Iso-Britanniassa aloitettiin 1980-luvulla puhtaiden neulojen jako ja seksuaalivalistusta lisättiin HIV:n lisääntymisen pelossa. Haittojen minimointiin tähtäävät toimenpiteet ovat huumeiden täyskieltoon perustuvien lakien vastaisia.

7. Palauttaa oikeutemme ja velvollisuutemme

Huumeiden täyskielto tekee miljoonat muuten lakeja noudattavat ihmiset rikollisiksi. Se luovuttaa päihteiden jakelun lainsäätäjiltä ja poliitikoilta kaiken valvonnan ulkopuolelle rikollisille, jotka usein ovat väkivaltaisia.
Laillistaminen palauttaa oikeutemme käyttää huumeita vastuullisesti ajatustemme ja tunteidemme muokkaamiseen. Laillistaminen mahdollistaa valvonnan ja säätelyn, jotta voimme suojella niitä, joita huumeet voivat vahingoittaa.

8. Rotukysymys ja päihteet

Mustat joutuvat kymmenen kertaa todennäköisemmin vankilaan huumerikoksista kuin valkoiset. Huumepidätykset ovat tunnetusti harkinnanvaraisia, mikä antaa lakiviranomaisille mahdollisuuden huomion kiinnittämisen tiettyihin etnisiin vähemmistöihin. Huumeiden täyskielto on lisännyt erityisesti mustien leimaamista.
Laillistaminen poistaisi koko joukon lakeja , joita on suhteettomasti käytetty mustien saattamiseksi tuomioistuimiin. Se auttaisi myös siihen, että mustia on nyt suhteettoman paljon vankiloissa.

9. Maailmanlaajuiset vaikutukset

Laittomien päihteiden kauppa tekee yli 8% koko maailmankaupasta (noin 400 miljardia euroa vuodessa). Kokonaiset valtiot ovat joutuneet huumekartellien korruptoimiksi. Huumeiden täyskielto aiheuttaa sen, että kehittyneet maat laajentavat poliittista valvontaa tuottajamaissa nimenomaan huumevalvonnan varjolla.
Laillistaminen palauttaa oikeuden saada verotuottoa laillisista markkinoista ja vähentää hallinnon ylärakenteen korruptiota. Se poistaa myös yhden poliittisen vaikuttamisen välineen tuottajavaltioita vastaan.

10. Huumeiden täyskielto ei toimi

Ei ole olemassa todisteita siitä, että huumeiden täyskielto toimisi. Kysymys, johon meidän pitää vastata on: ”Mitkä ovat hyödyt siitä, että joku päihde tehdään laittomaksi?” Jos vastaus tuntemamme tiedon perusteella on se, että haitat ovat hyötyjä suurempia, meidän pitää etsiä uusia, toisenlaisia, menettelytapoja päihdekysymyksissä.

Laillistaminen ei ole kaikkea parantava lääke mutta se auttaa moniin ongelmiin, jotka on liitetty laittomien päihteiden käyttöön sekä niihin, joita huumeiden täyskielto aiheuttaa. Nyt on tehokkaamman ja käytännön läheisemmän päihdepolitiikan aika.
”Jos päihdeongelmat jatkavat nykyistä kehitystään, joudumme pelottavien vaihtoehtojen eteen. Joko meidän on kavennettava merkittävästi kansalaisoikeuksia tai meidän on etsittävä perustavanlaatuisesti uusia ratkaisuja. Keskeisen kysymyksen on oltava, voiko oikeuslaitos ratkaista tämän ongelman?” Komentaja John Grieve, Criminal Intelligence Unit, Scotland Yard, Channel 4 1997.

Transform Campaign for effective drug policy
Easton Business Centre Felix Road Easton Bristol BS1 0HE
Telephone: +44 (0) 117 941 5810 Facsimile: +44 (0) 117 941 5809