Dieselistä polttoaineena on luovuttava

Adressin tekijä

/ #5 sivutuote mutta

05.06.2008 13:44

asia ei ole aivan yksinkertainen, modernista jalostustekniikasta voi lukea esim
Tuollakin tosin esitystä hieman yksinkertaistettu. Mutta mikä oli pointtisi? Miten se, että tislauksessa syntyy keskitisleitäkin, oikeuttaa valmistamaan niistä saastuttaviin dieselautoihin sopivia polttoaineita? Kaukolämpllaitoksissa ym kohteissa päästöt on helpompi hallita, koska polttoaine voidaan polttaa vakio-olosuhteissa ja perään voidaan rakentaa miten iso suodatinsysteemi vain halutaan. Autoja käytetään hyvinkin erilaisissa olosuhteissa ja suodattimet täytyy mahtua auton alle. Jo ohjauselektroniikan kestävyys esim suomen sääoloissa on kyseenalaista. Tulevaisuudessa dieselautoilijat saavatkin varautua isoihin korjaamolaskuihin. Saksassahan on jo paljon porua kun hiukkassuodattimet ovat tukkeutuvat ja autoilijat joutuneet maksamaan isoja korjauslaskuja, ja sikäläinen autoliittokin laittanut lakimiehensä tutkimaan laskujen oikeellisuutta. Bensa-auto on siis tässäkin suhteessa fiksumpi valinta.