Ryhmäkanne saatava ympäristölakiin

Yhden rivin lottoaja

/ #2 Talvivaara

02.02.2014 16:35

Ikävä tuottaa sinulle, Olavi, pettymys, mutta Suomen oikeuslaitos on verrattavissa Veikkaus Oy:n arvontoihin - lottoamiseksi ovat menneet myös oikeuskäsittelyt!
Toinen pettymys: Kainuun ELY-keskuksesta ei puolueettomia löydy (muistathan valtion osuuden Talvivaarassa!) eikä ELY-keskus voi toimia tuomarina; käräjäoikeudet ovat sitä varten.
Kolmas pettymys: kun olet seurannut tätä Talvivaaran koheltamista, uskotko sinä todellakin, että faktoilla olisi mitään merkitystä Talvivaaran jatkosuunnitelmissa - millään taholla? Nuo mainitsemasi tahot (Talvivaaran asiantuntijat ja Luonnonsuojeluliitto) eivät tule pääsemään yksimielisyyteen asioista, koska heillä on täysin erilaiset intressit asiassa - faktoilla ei ole heille merkitystä.
En ole pessimisti - olen realisti, joka myös on seurannut tätä Talvivaaran touhua sekä lukuisia oikeuskäsittelyjä mm. talousrikoksissa.
Talvivaarahan on vaaraksi - senhän me jo tiedämme. Nyt pitäisi vain saada painostusta em. virkamiestahoihin, jotta hanke saataisiin mahdollisimman pian lopetettua.
Auttaisikohan median painostus enemmänkin kuin vuosia kestävät oikeustaistelut?
Kiitos siitä, että olet tuonut esiin tuon ryhmäkanne-esityksesi; sehän tulisi saada ympäristölainsäädäntöön mahdollisimman pian. Mutta niin kauan kuin poliitikot haraavat vastaan, yksittäisillä ihmisillä ei yksinkertaisesti tule olemaan taloudellisesti varaa haastaa moisia "Talvivaaroja" oikeuteen!
En kyllä ymmärrä tätä suomalaista "suurta yleisöä", joka mainostaa rakastavansa suomalaista luontoa ja ammentavansa voimaa siitä: missä he ovat tällä hetkellä? Missä on se "kaveria ei jätetä" -mentaliteetti - annammeko me yksittäisten ihmisten taistella tätä taistelua yksin? Missä on se surullisenkuuluisa solidaarisuus? Ajattelepa omalle kohdallesi - jaksaisitko taistella Talvivaaraa vastaan, kun ainoana vaihtoehtona moiselle on hankkia pankista laina omaa asuntoasi vastaan - juuri sen samaisen asunnon arvo on romahtanut Talvivaaran ympäristörikosten vuoksi!
Jo on "arvot" taas kohdillaan…

Silti ystävällisin terveisin,
Tarja Hakkarainen