Ei uraanikaivostoimintaa Kuusamoon

Lempo

/ #180 Puhdas vesi on perusoikeus?

04.02.2014 08:59

Ainutlaatuisia luonnonarvoja ollaan pilaamassa nyt kaikkialla Kuusamoa myös Kouvervaarassa johon on arvelluttavin perusteluin myönnetty valtauksia ja kairauslupa sekä kaivospiiri Lemmonlammelle. Valtaushakemuksissa ei esim. mainita uraania joka on todettu kaikissa koeporauksissa aikaisemmin. Kouvervaara on lähdepitoinen ja useita näistä lähteviä jääkylmiä lähdepuroja laskee Kitkajärveen. Lemmonlampi on itsessään Kuusamon luontoa näyttävimmilään. Kitkajärvi on vielä puhdas ja sen vesi suoraan juomakelpoista. Kouvervaaran lähdepurojen vettä käyttävät matkailijat ja mökkiläiset juomavetenä. Matkailuelinkeino ja kaivosteollisuus eivätsovi rinta rinnan Kuusamoon, se pitäisi kaikkien ymmärtää. Jos matkailijat pettyvät mielikuviin Kuusamon luonnosta ja sen puhtaudesta on matkailu siellä taantuva elinkeino. Luuleeko joku että räjäytykset sekä jatkuva möyrintä ja rekkaralli tuovat lisää lomailijoita? Vaikea on silloin markkinoida Kuusamoa totuudenmukaisin mielikuvin. Kuusamon on valittava joko matkailu- tai kaivospaikkakunta imagon välillä, molempia on mahdotonta saada.